lördag 3 januari 2015

Om skrivarkurser ...

... och vad de betytt för mig!

Jag har alltid älskat att försvinna in i berättelsernas underbara värld. Under hela mitt liv har jag varit en bokslukare av stora mått och de timmar jag ägnat åt filmtittande är oräkneliga. Är lite mer kräsen numer men under min uppväxt läste och såg jag nästan allt som kom i min väg. Redan tidigt började jag skriva men inte (som man kanske kan tro) berättelser i vanlig mening, utan främst sångtexter och teater. Först när jag var i över 30 och hemmavarande småbarnsmamma började jag skriva lite längre berättelser. Det blev många artiklar, noveller, dikter och så småningom min debutbok Älskade ungar som kom ut på Gravander & Widerlöv Förlag 2000 i en första upplaga (Andra upplagan 2010 på Duo Dito Förlag).

Jaja, för att göra en lång historia lite kortare så gav mig bokdebuten blodad tand och jag började plugga på högskolan ett par år senare för att få en chans att utveckla mitt skrivande. Min grundutbildning var i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot filmmanusförfattande men jag valde dessutom in en massa stimulerande fristående kurser som var mer inriktade mot skönlitteratur, bl.a. litteraturvetenskap, kulturjournalistik, lite narratologi och dramaturgi. Det blev en fyra år lång orgie i olika typer av skrivarkurser för mig, både teoretiska och praktiska. Det är SÅ inspirerande att plugga som vuxen när man vet vad man vill ha ut av studierna!

Särskilt värdefull för min skrivutveckling var en fördjupningskurs i filmmanusförfattande vid Högskolan för film- och foto i Göteborg för dramaturgen Kirsten Bonnén Rask. Med en fantastisk förmåga att dela med sig av sin stora yrkeskunskap inspirerade hon mig att alltid fortsätta att skriva om (och skriva om igen) tills jag är nöjd med min text. Och även om det kanske inte var meningen, lärde jag mig även att det ibland är rätt att överge ett skrivprojekt som inte längre känns besjälat - även om man lagt oändligt mycket tid på att skriva det. Långfilmsmanuset jag skrev under kursen kommer jag nämligen aldrig att använda. Nej, det blev definitivt ett så kallat lärmanus, För efter ett halvårs intensivt skrivande, all dramaturgisk djupanalys, alla diskussioner om manuset i gruppen, alla omskrivningar och utvecklingar hit och dit så tappade jag själen i storyn. Men oj, vilken nytta jag haft av den erfarenheten i mitt skrivande efteråt!

För mig har skrivarkurser med andra ord varit otroligt utvecklande och inspirerande. Så efter min studietid var jag sugen på att dela med mig av mina nyvunna kunskaper och -09 började leda skrivarcirklar för lokala studieförbund. När vi sedan startade Duo Dito Förlag började jag även hålla kurser i egen regi. Sedan dess har jag fått förmånen att följa många skrivares utveckling, både i grupp och individuellt, på plats och på distans. De flesta är fortfarande glada hobbyförfattare men ett flertal utgivna idag. Några är till och med etablerade författare med flera böcker bakom sig. Vill nu inte alls påstå att det skulle vara min förtjänst men har jag haft en liten del i någons utveckling eller lyckats inspirera någon en smula så gör det mig väldigt stolt och glad! Efter en paus på några terminer kommer jag nu att köra igång med kurser igen, denna gång på distans via Bokeri. Kanske är det något för dig?


Skrivhantverkskolan är en grundkurs på distans där du får chansen att slipa dina författarverktyg och träna på skrivandets ädla hantverk. Kursen består av 10 kursdelar där vi går igenom olika berättarmodeller och gör inspirerande skrivövningar för att utveckla din egen stil och berättarröst. All kommunikation sker via mail och varje kursdel består av en pdf-fil med ett teoriavsnitt och skrivuppgifter som du får skriftlig respons på från mig. Vi kommer att titta närmare på berättarteknik, gestaltning, karaktärer och dialog. Under sista delen av kursen kommer du även att skriva en novell eller ett teaterstycke under handledning. 

Individuell kursstart och du bestämmer själv i vilken takt du vill genomföra kursen (dock max 6 månader från kursstart). Läs mer om Skrivhantverkskolan på Bokeri.se!




Skrivprojekt med individuell handledning är också en distanskurs där all kommunikation sker via mail. Går du omkring och bär på en bra bokidé men vet inte riktigt hur du ska komma igång? Ofta kan det hjälpa att bolla idéerna med någon och hitta ett sätt att strukturera skrivandet. Kursen består av 6 delar som är anpassade efter just ditt skrivprojekt. Genom handledning i form av textrespons på givna uppgifter får du chansen att testa dina idéer, planera projektet, utveckla karaktärer, testa dialoger och att hitta tonen i din berättelse under handledning. Efter kursen har du en gedigen grundplan för ditt fortsatta skrivande. 

Individuell kursstart och du bestämmer själv i vilken takt du vill genomföra kursen (dock max 6 månader från kursstart). Läs mer om Skrivprojekt med individuell handledning på Bokeri.se!

Inga kommentarer:

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen