onsdag 7 januari 2015

Mitt skrivarår börjar idag!

Idag är det den första "riktiga" vardagen efter helgerna och det är dags att sätta fart på tangentbordet. Sedan vi startade Duo Dito Förlag och Bokeriassistans 2010 har jag haft väldigt lite tid att ägna mig åt mitt eget skrivande. Det ska det bli ändring på nu! Under 2015 har jag nämligen bestämt mig för att prioritera mitt eget skrivande på minst halvtid. Det får kosta vad det kosta vill - Det är min tur nu! Det kommer innebära att Duo Dito Förlag har manusstopp även under 2015. Layoutppdrag och ett par skrivarkurser via Bokeri kommer jag däremot att ta på mig - men bara på halvtid. Som synes har jag en lång lista med mer eller mindre färdiga manus som behöver min tid och uppmärksamhet för att bli färdiga. Planen är att ge ut dem via vårt Bokeri Förlag. Men kanske borde jag söka efter ett etablerat fantasyförlag till trilogin om Disa och Yrsa? Magisk realism är ju en ganska smal genre. Jaja, vi får väl se. Först ska det skrivas så att det ryker om tangentbordet ... :)

Först ut bland böckerna jag tänkt jobba med under året blir en lättläst faktabok om valpning, främst för barn i 6-12 års åldern. Vid sidan om vårt företagande så har vi en kennel med uppfödning av vattenhundar i liten skala och boken är fylld av bilder från våra valpningar. Förhoppningsvis kommer den kunna släppas redan i februari/mars. Mer info kommer snart!



Jag vet inte riktigt hur det gick till men plötsligt höll jag på med slutredigeringarna av en bok med någons slags dikter, kortnoveller och funderingar här i våras/somras. Den föddes ur känslan av att plötsligt hamna i en ny fas i livet. Det har fått mig att se tillbaka på det som varit och att fundera över vad som finns kvar att uppleva. Temat är KÄRLEK: Förälskelse, otrohet, obesvarad längtan och het passion, åtrå och behovet av att bli bekräftad. Ensamhet, tvåsamhet, familjeliv och sexliv. Ja, allt det där som är så himla svårt att tala (och skriva) om utan att det blir banalt. Ändå är det ju alla dessa olika nyanser av kärlek som färgar våra liv. Att gestalta det stora i det lilla är svårt. Jag har alltid varit lite rädd för att bli betraktad som banal när jag skriver mina små ögonblicksbilder. Jag är ingen stor poet och har inga litterära ambitioner som novellförfattare. Jag försöker bara fånga en känsla eller tanke mitt i vardagslivet. Därför har det mesta, som jag skrivit av det här slaget under åren, hamnat i byrålådan - väl dolt för omvärlden. Tills jag började att blogga som Tant de Lux. Hon har nämligen lyckats övertala mig att sammanställa några gamla och en hel del nyskrivna ordkrumbukter i en liten, vit bok med hennes namn på. Hon bryr sig nämligen inte ett dugg om vad folk tycker! 


Berättelsen om Disa och Yrsa är det skrivprojekt jag i första hand kommer att ägna mig åt under mitt skrivarår. Det är en planerad en trilogi inom genren magisk realism för unga vuxna. Första delen kommer troligtvis att heta Malström och jag har nästan gjort färdigt ett första utkast av det manuset.Här kan du läsa inledningen om du är nyfiken. Det är spännande att ha anledning att fördjupa sig i research om nordisk mytologi och otroligt inspirerande att skriva på en story som är ren fiktion. Min vana trogen (yrkesskada?) så var jag naturligtvis tvungen att skissa på lite framsidesidéer, trots att det fortfarande är väldigt mycket arbete kvar tills den första boken är färdig för tryck. Jag ser verkligen fram emot att kunna tillbringa mina förmiddagar tillsammans med Disa och Yrsa!


Barndomsarv är en psykologisk thriller som utspelar sig i Falun med omnejd. Det är egentligen bara finsättningen och slutkorren som återstår för att ge ut den via mitt eget Bokeri Förlag. Men eftersom manuset legat i princip färdigt i några år nu (sedan 2011) så borde jag nog sätta tänderna i en omarbetning innan jag släpper den. Eventuellt. Om jag orkar och hinner. Är inte ens säker på om jag är nöjd med titeln. Jag skrev faktiskt den första versionen redan under pågående Bok-SM 2009 och den tävlade sedan under namnet Bröllopsplaner. Med tanke på att det bara var ett första utkast av berättelsen, placerade den sig hyfsat i startfältet och det inspirerade förstås att jobba vidare med manuset. Så jag byggde ut storyn, fördjupade, bearbetade, hade det hos en lektör och bearbetade igen. Sedan kom livet emellan och jag tappade glöden. Kanske borde jag försöka försöka hitta den igen (glöden för manuset alltså) under mitt skrivarår ... Tror faktiskt att berättelsen kan vara värd ännu en ansträngning. Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen