onsdag 29 januari 2014

Sättning pågår!

Denna vecka jobbar jag med grovsättning och omslagsdesign av en spännande socialdeckare på uppdrag av ett litet förlag. Det är alltid lika tillfredsställande att se hur textmanuset förvandlas till prydliga och lättlästa boksidor. Och jag bara älskar utmaningen att göra ett omslag som passar berättelsen! Mer info om boken kommer när det närmar sig release.

Jag har ju bestämt mig för att endast jobba med layoutuppdrag nu när jag pluggar och känner att det är alldeles rätt beslut. För när man jobbar med manusutveckling eller med redaktörsuppdrag krävs en helt annan intellektuell djupdykning i texten som är tuff att kombinera med studier. När man gör layoutar är det i första hand en annan del av hjärnan som får jobba. Men jag gillar omväxlingen! Vill du också ha hjälp att göra layout inför tryck av ditt bokmanus? På Bokeriassistans kan du läsa mer om hur det går till och vad det kostar. Just nu har jag korta köer så passa på att boka in din boklayout!

Snart finns Bokeri även med i Seriffs Leverantörsguid. Har du planer på att bli egenutgivare så tycker jag att du ska kolla in Bokutgivaresällskapet Seriff som kan ge många bra tips. För att inte tala om hur mycket nytta man kan få av nätverkandet! Det finns även en Facebook-grupp för de som vill engagera sig i föreningen.

Nej, nu ska jag lägga layoutandet åt sidan en stund och lyssna på ett par föreläsningar online istället. Snacka om att det passar mig med distansstudier på det här viset. Friheten i att själv kunna bestämma när och var man pluggar är något som jag verkligen uppskattar. Det gäller bara att se till att ha självdisciplin nog att inte skjuta upp pluggandet allt för nära inpå tentan. Hmm ... Som sagt var: självdisciplin, var det. Nu blir det av-knappen på allt annat och hörlurarna på. Ha en skön onsdag!

Inga kommentarer: