tisdag 21 januari 2014

En början


F

örsta gången jag såg henne, misstänkte jag att det var något som inte stämde. Hon satt alldeles stilla på bänken utanför sjukhuset med en rykande papperskopp i sina händer. Kaffekoppen verkade snarare vara till för att värma hennes spröda händer än för att dricka ur. Hennes isblå ögon var fästade vid en osynlig horisont långt bortom sjukhusentréns vardagsrörelse. Det enda som avslöjade hennes livskraft var den rykande andedräkten i kylan. Om och om igen bildades ett snabbt upplösligt dis framför hennes orörliga och nästan genomskinligt, tunna gestalt.

* * *

Så börjar första kapitlet i mitt nya skrivprojekt Malström. Berättelsen kan kanske kallas för magisk realism, då den utspelar sig i nutid men har starka kopplingar till nordisk mytologi. Den handlar om Disa och Yrsa som är två självständiga, unga kvinnor (20 +) som är varandras motsatser i den mesta. De ser sig själva som två ganska vanliga tjejer tills den dagen de möts och det börjar hända en hel rad oförklarliga saker omkring dem. Det visar sig att de bär på ett arv sedan många generationer och att de har motståndare som är starkare än de kunnat föreställa sig i sina vildaste drömmar. Men det visar sig också att de kan finna kraft i varandra och att de kan förändra framtiden både för sig själva och för andra om de arbetar tillsammans.

Det är riktigt inspirerande att skriva en story som är en ren fiktion som omväxling. Har ju mest ägnat mig åt biografier, fakta eller andra författares skönlitterära texter de senaste åren. Jag har alltid varit fascinerad av historia och fornnordisk historia ligger mig extra varmt om hjärtat. I den traditionen finns många starka och modiga kvinnor som vågar gå sin egen väg. Ja, de gamla myterna kittlar verkligen min skaparnerv. För några år sedan målade jag en hel serie tavlor på temat. Nu njuter jag av att ha anledning att göra djupdykningar i den lilla fakta som finns om asatro och vikingatid. Just att det faktum att det inte finns så mycket säkerställd fakta kring den här tiden gör att det finns ett enormt utrymme för fantasin, något som jag verkligen gillar! 



Världsträdet Yggdasil målad av mig i akryl. Tavlan är 1 x  1 meter.

Jag har hunnit skriva ungefär hälften av den första boken (tre planerade) sedan mellandagarna. Jag hör till dem som jobbar med ett synopsis som grund och sedan skriver eftertänksamt, gör pauser för mer research och som redigerar all text eftersom jag skriver. Det gör att det tar tid att skriva för mig. Å' andra sidan så är boken i princip färdigredigerad (bortsett från mindre ändringar och slutkorr) redan efter första utkastet. Denna gång skriver jag dessutom manuset i bokformatmall redan från start. Med andra ord görs grovsättningen samtidigt som jag skriver. Jag har nämligen ingen vidare lust att låta manuset valsa runt bland förlag, utan kommer förmodligen välja att ge ut boken i egen regi. Dels för att slippa förlora en massa tid i väntan på besked (som med största sannolikhet blir negativt i alla fall med tanke på mitt val av genre och på hur få böcker som antas/år). Dels för att jag verkligen gillar att ha kontroll över hela processen när det gäller formgivning och presentation av berättelsen. 

MEN - och det här är ganska stora "men" - det här med att ge ut böcker i egen regi har även en del del nackdelar. Nummer ett: Jag är verkligen urusel på att marknadsföra mig själv som författare. Älskar att berätta mina historier men trivs inget vidare i rampljuset och har verkligen svårt att för medvetet jobba för att dra uppmärksamheten till mig som person. Nummer två: Hur sjutton ska jag marknadsföra boken? Har inga etablerade kanaler för den här sortens bok (helt fel genre för vårt eget förlag) och extremt begränsad pr-budget. Det är ju rätt meningslöst att ge ut böcker om jag inte lyckas hitta läsare till dem. Så kanske jag borde fundera över att försöka hitta ett förlag med rätt utgivningsprofil ändå? Suck! Jag tar gärna emot tips på marknadsföringsstrategier för egenutgivna böcker inom magisk realism. Har du lyckats och hur i så fall? Nu ska jag först och främst ägna mig åt att skriva färdigt Malström. Jag har ju faktiskt en bra bit kvar innan jag måste ta beslut ... :)

Är väl yrkesskadad men jag har faktiskt redan skissat på framsidesbilder för den planerade trilogin. Lite småknäppt - Jag vet! Men för mig är visualiserande av stämningsbilder och karaktärer en viktig del av skapande processen. Vad tycks? Är det böcker du skulle bli nyfiken på?


Inga kommentarer: