tisdag 7 januari 2014

Dags att vända blad!

Det här är min första arbetsdag för året och att-göra-listan är verkligen fulltecknad. Efter en ovanligt lång och skön julledighet vet jag knappt var jag ska börja eller hur jag ska lyckas hinna allt innan det är dags att ge sig in i nya äventyr. Jag jobbar nämligen bara heltid i Duo Dito några veckor till.

Lugn - Vi kommer inte att lägga ner företaget men verksamheten kommer att få lov att bli en bisyssla för mig i framtiden. Bokeributiken kommer vi att ha kvar precis som den är. Duo Dito Förlag likaså, men endast med ett fåtal utgivningar/år så som planen ser ut i nuläget. Det är dags för mig att vända blad i min livsbok! 

Redan i våras bestämde jag mig för att det var dags att göra något annat efter årsskiftet. Sedan vi startade Duo Dito HB -07 har det blivit många, långa, ensamma arbetstimmar för mig framför datorn i ständig kamp för att försöka få ekonomin att gå ihop. Hur mycket jag än brinner för mina projekt så måste jag inse att 12-timmarsskift, oftast med en knapp deltidslön som resultat, inte funkar i längden. Under hösten har jag därför infört manusstopp och avvecklat alla skrivkurser, uppdragslayout och redaktörsuppdrag. Nu ska jag göra något annat än att slita som egenföretagare ett tag. Vad jag ska göra, kommer jag att berätta officiellt så småningom när allt är klart. Men en sak är säker - Jag kommer göra mitt yttersta för att få tid och ork över för att skriva på mina egna romanprojekt!

Planer för 2014 har vi i Duo Dito förstås ändå - Tro inte annat! Ett par bokprojekt är redan på gång. Och vår tredje och sista tidsnovelltävling Framtidsnovellen pågår för fullt. Tävlingsledare Anders Textorius skvallrar om att det redan börjat droppa in bidrag. Deadline är först den 31 mars. Max antal tecken (inkl mellanslag) är 30000 och genren valfri. Utmaningen är att ur ett jag-perspektiv gestalta hur samhällslivet, kulturen, litteraturen musiken, konsten eller någon annan företeelse ser ut i Sverige år 2050. Lycka till!

Inga kommentarer: