måndag 20 januari 2014

Coolt med ADHD - Release inom kort!

Foto från Malin Roca Ahlgrens
författarprofil  på VIVLIO Förlag
"Jag vill skapa konst med ord och meningar, lätta på mitt eget känslotryck och bidra till att få ut viktiga berättelser.", säger Malin Roca Ahlgren om sitt författande på sin hemsida

För några år sedan gick Malin en distanskurs i filmmanusförfattande för mig - Nu är hon etablerad författare med flera utgivna böcker. Hon debuterade 2011 med barnboken Var ligger utomlands och efter den har det blivit ännu en bok om den lilla tänkaren Leo på Vivlio förlag När börjar sen?  Malins roman Stadsfjäril - Barcelona noir gavs ut på LITET förlag i augusti 2013 och har fått väldigt fina recensioner. Romanen hamnade bl.a. på Expressens lista över årets deckare 2013 och blev rekommenderad i Malou von Siverts bokklubb. Handling: "Barcelona har två världar. En vacker, som turisterna känner och älskar. Och en mörk som präglas av prostituerade, droghandlare och en undre värld. Joanna är en av dem som är fånge i stadens mörka del. När hon försöker fly möts dessa två världar." Malin är också publicerad med noveller i flera antologier och som frilansjournalist. Något filmmanus har hon mig veterligen inte fått antaget (ÄN!) men hon är riktigt duktig på att gestalta i många olika former så det kanske kommer så småningom ...

När det gäller böcker kommer det definitivt mer. Inom kort är det nämligen dags för release av Coolt med ADHD. Det är den första boken i en serie kapitelböcker för barn 9-12 år som Malin skrivit tillsammans med Susanne Israelsson Stenberg (Illustratör: Carl-Marcus Edhart) och som kommer ut på Kikkuli Förlag under 2014 och 2015. Det här är en viktig bokserie som verkligen kommer att kunna göra skillnad för barn med olika former av bokstavsdiagnoser och för alla de som finns i barnens omgivning. Precis som jag själv, har båda författarna barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Den första boken i serien, Coolt med ADHD handlar om en tjej med ADHD. Det är en bok om en tjej, för tjejer och om diagnosen på ett bra sätt. För det är jävligt coolt att ha ADHD. Alice, 11 år, håller inte med i början, men hon förstår det sen, och det gör hennes kompisar också.

Jag fick chansen att ta en förhandstitt på manuset och så här tycker jag: "Jag vill rekommendera berättelsen om Alice som ett alldeles utmärkt verktyg för att öppna en diskussion med barn som fått diagnos. Den är även otroligt värdefull för föräldrar och personal som arbetar med barn i skolan. Igenkänningsfaktorn är hög för mig som mamma till en tjej med ADHD och en med högfungerande autism och ADD. Jag tycker att ni lyckats gestalta hennes koncentrationssvårigheter och hennes trötthet på ett levande sätt. Bra att ni ger konkreta tips i slutet."

Vill du veta vad andra tycker om berättelsen (som t.ex. Caroline af Ugglas m.fl.) och hålla dig uppdaterad om när boken Coolt med ADHD har release? Följ Malin Roca Ahlgrens författarblogg!






Inga kommentarer: