onsdag 4 december 2013

Vad tror du?

Jag började hålla i skrivarkurser via studieförbund 2008-09. När vi sedan startade Duo Dito Förlag & manusassistans så blev det i egen regi och främst på distans via Internet. (Är högskoleutbildad i filmmanusförfattande men har sedan arbetat mer med litterära texter av olika slag, som författare, som redaktör/förläggare via vårt eget förlag och på uppdrag av andra.) För något år sedan bestämde jag mig för att sluta med distanskursverksamheten då det, även om det är otroligt stimulerande, kräver enormt mycket tid - något som varit en bristvara. Under årens lopp har jag arbetat fram material som jag nu undrar om det kan vara värt att bearbeta så att det passar för självstudier. Det jag främst funderar över att ge ut i e-bokform är två grundkurser: "Skriv för film" och "Skrivhantverkskolan". Skrivande är ett hantverk och i båda kursmaterialen har jag samlat en grundläggande verktygslåda för eget författande - något man kan ha stor nytta av oavsett om man är nybörjare eller har skrivit ett tag. Teorin är blandad med praktiska exempel och skrivövningar.

Vad tror du? Är marknaden mättad eller kan det finnas intresse av den här typen av kursmaterial för självstudier? Om jag ger ut dem som e-böcker kommer de både att finnas att köpa till en billig penning och att låna på bibliotek. Är det här något du skulle vilja läsa?





Innehåll i filmmanuskursen: Film som berättarform, dramaturgi och genres, formatregler, synopsis och premiss, karaktärsbeskrivningar, storyline/treatment, textanalys, dialog, filmresurser m.m.

Innehåll i skrivhantverkskolan: Berättelse/beskrivning, gestaltning, berättarrösten, karaktärer och dialog, dramaturgi och teatermanus, berättarteknik och tematik, textanalys – att ge och få kritik, bakgrundsarbete (synopsis, research), att presentera sitt manus (format etc.) m.m.


Inga kommentarer: