fredag 16 augusti 2013

Fas 3

Nej, inte den där avskyvärda "fas 3" i regeringens arbetslinje - Tack och lov! - utan fas 3 i mitt liv. Idag är det nämligen bara ett år kvar tills jag passerar det magiska 50-sträcket. "50 är det nya 40" läste jag på någon veckotidnings löpsedel för ett tag sedan. Kanske kan det ligga lite i det? Rent generellt så kan man konstatera att medellivslängden ökar, att familjebildandet sker oftast senare i livet och vi byter yrkesinriktning flera gånger innan vi så småningom går i pension medan vi (förhoppningsvis!) fortfarande är friska och pigga nog att njuta av livet. Jag är hoppfull! Särskilt idag ...



För mig själv, så här någonstans så här mitt i livet (ja, jag har tänkt att bli minst 100), har ju förutsättningarna förändras ganska drastiskt under det senaste året: Barnen är utflugna och jag råder plötsligt själv över min tid och mina livsval. När jag ser tillbaka känner jag mig oerhört tacksam för all den tid och de erfarenheter livet gett mig hittills. Fas 1 (min egen uppväxt) och fas 2 (mina barns uppväxt) över och de har båda innehållit en massa kärlek, sorg, glädje, kamp och segrar. Nu återstår fas 3: Resten av mitt liv. Jag hoppas att den här fasen också ska innehålla en hel massa nyttiga livserfarenheter. Kanske önskar jag mig liiiite mindre kamp och något mer personlig frihet än livet erbjudit mig hittills. Och medan jag ändå önskar skulle jag gärna vilja ha ännu lite mer kärlek, fler spännande reseäventyr, många intressanta möten och nya inspirerande utmaningar! Men oavsett om mina önskningar uppfylls eller ej så ser jag verkligen fram emot att bli äldre och ännu något visare. Om det nu är möjligt! ;)


Grattis till mig på min 49-årsdagen!


Inga kommentarer: