torsdag 20 juni 2013

Midsommartid


Jag har en svårbruten vana: Jag vaknar alltid väldigt tidigt, särskilt denna vår ljusaste tid på året. Ofta värderar jag mina lugna morgontimmar högt. När barnen var små var mornarna mitt andrum då jag fick chansen att skriva i fred och tänka en hel tanke utan att bli avbruten. Numer önskar jag ofta att jag kunde sova liiiite längre än till 5-6. Tänk vad härligt med sovmorgon! Men jag är nog och förblir säkert en morgonmänniska så det är väl bara att göra det bästa av situationen. I morse vaknade jag till ett stilla sommarregn, satte på kaffe, släppte ut hundarna på gården en sväng och kröp sedan upp i soffan för att njuta av mitt morgonkaffe. Mysigt!  


Jag har alltid tyckt att midsommarnatten är sagolikt magisk. En natt för drömmar och romantik. När jag var liten var vi oftast ute i torpet över midsommar och jag plockade alltid mina sju sorters blommor och la under kudden. Måste dock erkänna att jag inte lyckades drömma om min tillkommande en enda gång. Jag misstänkte då att det berodde på att jag inte kunde hitta sju gärdesgårdar att klättra över, då det inte fanns några att hitta i Kolmårdenskogarna där vi hade vår stuga. Eller att det möjligtvis berodde på att jag hade hemskt svårt att vara helt tyst under hela processen, då jag var ett väldigt pratigt barn. Vilken himla tur att Peter dök upp i mitt liv ändå!

I år ska vi fira midsommar tillsammans med Peters bandkompisar i Allan Beddo och deras fruar. Det blir god mat och (hoppas jag!) lite jamm framåt kvällskröken. Då blir det nog mest blues och rock och inte visor. Sjunger inte heller visor så ofta nu för tiden men just till midsommar så finns den en som liksom fångar in hela den magiska midsommarnatten: Visa i midsommartid (text: Rune Lindström, musik: Håkan Norlén) - Här med mig på sång och Peter på gitarr. Vi önskar alla vänner en magisk midsommar!


2 kommentarer:

kersogras sa...

Så stämningsfullt,jag får tårar i ögonen och längtar ännu mer! Hoppas vi snart kan träffas.

Helena Dahlstrand sa...

Ja, det hoppas jag också, mamma! <3

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen