onsdag 10 april 2013

På väg tillbaka

Sakta men säkert börjar jag komma igen igen. Efter att ha tvingats till passivitet på nästan alla fronter är det helt underbart att kunna börja fungera lite mer "normalt" igen. Är sjukskriven några veckor till men nu börjar det kännas lite mer hoppfullt. Är rädd att nacken kommer ta lite längre tid än benet att läka men nu har jag i alla fall inte värk, migrän och yrsel hela tiden = Skönt! Längtar verkligen efter att kunna ta en promenad i vårsolen. Håller tummarna för att vi har barmark här snart! Tror aldrig jag tittat så mycket på eftermiddags-tv som de senaste två månaderna. Kan meddela att det är väldigt tråkigt i längden. Att läsa (som jag älskar) har inte funkat så bra för yrseln och att sitta vid datorn har bara gått korta stunder, även om jag undvikit att jobba och bara nöjessurfat. Riktigt trist och otroligt frustrerande. Men inget ont som inte har något gott med sig ...

En sak jag fått gott om tid till under min ofrivilliga paus är att tänka. Det finns en hel del nackdelar med att vara egen företagare - även om man älskar sitt jobb. Man jobbar väldigt mycket! Oftast alldeles för mycket. Och om man av någon anledning inte kan jobba och hamnar efter i tidsplaneringen blir det oerhört stressande. Särskilt som det även är andra än du själv som blir lidande. Det här är inte klokt men de senaste 18 månaderna har jag faktiskt varit ur funktion nästan halva tiden. Först åkte jag på blindtarmsinflammation med trista följdproblem som gjorde att jag var tvungen att vara sjukskriven i 3 månader. Efter det satte jag direkt igång att jobba minst 150 % för att försöka ta ifatt allt som låg efter. Det funkade i nästan ett halvår innan kroppen sa ifrån med högt blodtryck och sockervärden som var alldeles åt fanderns. Åter krävdes det ett några månaders vila och medicinering innan jag var i form igen. Självklart hade jag då massor att ta igen men tyckte att jag började få kontroll på situationen igen strax före årsskiftet. Ett par månader senare så lyckas jag gå och bryta benet. Nåja, det här är kanske lite fånigt men jag kan inte låta bli att tro att någon försöker tala om för mig att det är dags att göra något annat ett tag ...

Efter en hel del funderande fram och tillbaka har jag nu beslutat mig för att ta ett sabbatsår från företaget. Eller nästan i alla fall. Vi kommer inte att lägga ner Duo Dito förlag. De böcker som redan är planerade kommer ut i vår/sommar/höst. Men vi planerar inga nya utgivningar och förlaget kommer att ha manusstopp under hela kommande år. Bokeri.se kommer att byta plattform och verksamheten kommer att bantas ner rejält. Och jag, jag har bestämt mig för att göra något som jag skjutit på i flera år! Jag ska äntligen knyta ihop min högskoleutbildning och se till att ta en examen. Så den här tanten siktar nu på en magisterexamen i litteraturvetenskap. Med drygt 220 blandade högskolepoäng i bagaget är det väl hög tid!



3 kommentarer:

kersogras sa...

Min kära dotter! Jag önskar dig lycka till. / mamma

Anders Textorius sa...

Stort lycka till med studierna :-). Litteraturvetenskap är kanoners!!

Helena Dahlstrand sa...

Tack mamma! <3

Ja, Anders, det är ju det du brinner för och är så himla duktig på! :)

Jag har tidigare siktat på medie- och kommunikationsvetenskap som huvudämne men litteraturvetenskap passar mig egentligen väldigt mycket bättre. Har bara A-kursen nu (+ en massa manus- och dramaturgikurser som ligger inom litt.vet.) men det kan definitivt vara värt att läsa någon termin extra för att kunna byta huvudämne inför examen. Planen är att läsa till kandidat under nästa läsår och sedan (förhoppningsvis!) kunna ta masterkursen ht -14 ... :)

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen