torsdag 31 januari 2013

Karma?

Karma (sanskrit: karman, pali: kamma, "handling") är ett centralt begrepp inom österländsk religion och filosofi. I filosofiskt/religiöst hänseende har karma snarare betydelsen lagen om orsak och verkan. När en varelse agerar med tankar, känslor, handlingar lämnas ett spår både på omgivningen och den egna organismen. Avtrycket får både omgivningen och varelsen att reagera i enlighet med naturlagarna. Naturlagarna sörjer alltid och överallt för att varje orsak får sin bestämda verkan och kallas sammantagna för karma. (Källa: Wikipedia).

Idag unnar jag mig en stunds självömkan innan jag tar tag i allt igen. Varför? Jo, för varje gång jag tror att livet börjar komma i balans och allt ska lugna ner sig lite så inträffar nästa kris. Ofta med full kraft och de senaste åren med allt kortare intervall och med allt allvarligare kriser. Är mentalt trött idag och kan inte låta bli att undra varför? Men vet samtidigt att jag kommer att hitta kraften igen. Är ju envis som en lite blå och vägrar acceptera dålig karma! Tycker faktiskt inte jag gjort mig förtjänt av det. Så - nya tag är det enda som gäller!




Livets spel

Visst hade jag många drömmar
Och hoppades finna svar
Visst sökte jag kärlek och lycka
Hoppet har jag ännu kvar

Men det enda jag egentligen bad om
var trygghet, styrka och mod!
Var det egoistiskt och förmätet?
Jag kanske inte riktigt förstod?

Vad är det för konstiga regler
som gäller i livets spel?
Vem är det som dömer matchen?
Vad gjorde jag för fel?

© HD

3 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Berörande dikt.

Inte alltid lätt att vara människa.

Jag kan känna igen mig i dina ord där jag är nu i mitt liv. Även om det lättat en del det senaste halvåret för mig.

Kram/Anna-Karin

Helena Dahlstrand sa...

SÅ glad att det lättat för dig, Anna-Karin!!!

Kram / Helena

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen