onsdag 16 januari 2013

Känner du igen dig?

Det finns dagar som man skulle önska att man kunde hoppa över ... Eller som man åtminstone kunde snabbspola. Suck! Ja, du kanske också känner till de där dagarna som är fel redan innan de hunnit börja? Om inte - Var oooootroligt glad och tacksam!

Jag har (tack och lov!) inte så många sådana där "fel-fel-fel"-dagar men det händer. Igår var utan tvekan en sådan dag. Från den sekund jag öppnade mina ögon visste jag att det skulle bli "sån" dag. Och det blev det. (Ska inte tråka ut er med alla trista detaljer men kan ju avslöja att absolut inget var enkelt igår!) Därför är jag extra glad över att vakna på "rätt" sida idag. Idag började dagen istället på ett mycket angenämt sätt med positiva recensioner av Petra Hillrings bok Där jag inte längre syns.  Ja, idag blir det en bra dag - Det känner jag på mig!




Först ut bland bokbloggsrecensenterna var Bokugglan. Det är en bokblogg som drivs av en 14-årig tjej som läser massor av ungdomsböcker och skriver om dem. Hon gillade Där jag inte längre syns och gav den fyra av fem stjärnor. Och det är ju extra roligt eftersom hon är i rätt ålder för boken och tillhör en av våra målgrupper som är 14 år +.

Bokens andra målgrupp är de som jobbar yrkesmässigt med ungdomar och den andra recensionen kommer från Pocketlover, som (vad jag förstår) tillhör just den målgruppen. Även denna recensionen är positiv. "En liten liten bok men med så stort och viktigt innehåll." skriver hon som inledning och sammanfattar därmed precis varför vi valt att ge ut Petras berättelse. Däremot gillade hon inte alls omslaget som jag har gjort: "Men hörrni, jag gillar inte omslaget. Inte alls. Det känns så... äsch jag vet inte. Nittiotal kanske.I vilket fall tror jag inte att det är det mest lockande omslaget, vilket är synd för boken bör bli läst. Måste bli läst.

Jag håller med Pocketlover - Det skulle verkligen vara synd om omslaget skulle hindra någon från att läsa denna viktiga bok! Visar det sig vara den allmänna uppfattningen så får väl konstatera att jag misslyckats totalt. Vad tycker du om omslaget?

I Bokeributiken kan du läsa mer om boken och köpa den!



3 kommentarer:

Therese Dahl sa...

Jo det vore verkligen synd. MEN. Jag är oerhört kräsen för omslag och kan köpa en bok (eller inte köpa en bok) endast pga omslaget. Så jag kanske är fel person att uttala mig ;-)

Och som man säger - smaken är som baken!

Therese Dahl sa...

Alltså det är jag som är Pocketlover!

Helena Dahlstrand sa...

Jamen, självklart är du rätt person att uttala dig, Therese! Jag tror knappast att du är ensam om att vara kräsen när det gäller omslaget heller. Sedan varierar ju smaken, som sagt. Det är inte så himla lätt att träffa rätt som layoutare så att alla tilltalas men jag gör mitt bästa för att ta till mig konstruktiv kritik ... :)

Tack för recensionen!