fredag 14 december 2012

Linslus?

Jag och  fina Tria, Allhelgona 2012 vid Huskvarnaån.
- Det syns vem som oftast lägger beslag på kameran, va?
Det här med att fastna på bild ... Hmmm ... Jag älskar att fota men hatar verkligen att själv vara med på bild. Min stackars man slutade för flera år sedan att försöka få mig att posera för kameran då jag inte bara ser ytterst besvärad ut - utan oftast även blir ledsen när jag ser resultatet. Istället kom han på den briljanta idén att försöka fota mig när jag inte är beredd. Alltså är de flesta bilder som finns på mig från de sista åren tagna i ett scenario i stil med detta:
- Helena!
Jag vänder mig snabbt om i tron att något händer. Och det gör det.
"Klick".
Jag är förevigad.
Resultatet? Suddiga bilder, oftast med helvetesröda ögon och överrumplade miner som knappast går att beskriva. (Och NEJ, jag tänker inte sätta ut några smakprov!) Kan ju avslöja att jag inte direkt jublar när jag ser dessa ögonblicksbilder heller. Ok, det händer faktiskt att jag garvar eftersom det kan bli liiiite dråpligt resultat ibland. Nu är det väl knappast Peters fel att det blir så. Han är egentligen en mycket duktig fotograf. Det är jag som är totalt ofotogenisk inte riktigt vill fastna på bild ...

Nu tyckte jag att det var hög tid att uppdatera min profilbild eftersom det andra kortet var några år vid det här laget. För att inte överdriva så kan jag ju säga att det inte var det lättaste att hitta något vettigt kort. Men detta (ovan) får duga trots dålig skärpa och en smula stirriga ögon. Åtminstone tills jag lyckats förmå mig att posera för åtminstone en vettig porträttbild. Suck! Måste nog - men ser inte fram emot det!!! Nej, då är det mycket roligare med foton som det här där det knappt syns att det är jag:

Min bästa vän Petrea är konstnär och roade sig med att använda mitt ansikte som duk.



2 kommentarer:

margareta borjesson sa...

Rolig bild det också - men jag tycker bättre om din nya bild. Det är svårt det där med fotografier, jag känner oftast inte igen mig själv - men numera tar jag ibland en bild med datorn - någon kan någon gång duga ...

Helena Dahlstrand sa...

Ja, det är nog en fördel om man åtminstone påminner om sig själv på sin profilbild, Margareta. Med datorn? Ja, det kanse jag skulle prorva jag också. Måste bara kamma håret ... :)

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen