måndag 31 december 2012

Highlights 2012

Det har varit ett mycket händelserikt år med mycket jobb med vårt förlag men framför allt med Bokeri.se som fortfarande är i inkörningsfasen. En del strul med min hälsa har det också varit, tyvärr. Men här kommer en mycket kort sammanfattning (som ändå blir lång) av årets höjdpunkter för det är mycket roligare att skriva om. Och hälsan är ju SÅ mycket bättre nu - Tack och lov! Som vanligt blir det en salig blandning mellan jobb och privatliv ... :)



Årskrönika 2012

Januari: På årets andra dag levererar vi den sista valpen i 2011 års vinterkull, Bonus, till en norsk familj. (Mirakel levererades till Vetlanda en vecka tidigare.) Men vi har fortfarande en valp kvar i huset när året börjar och det är en som ska stanna, nämligen Tria "Triumf". Hon är en riktig liten busfia som tuggar på allt som råkar komma i hennes väg: väggar, möbler, annan inredning, böcker och utskrivna manus (till mattes stora förtvivlan!). Hon har dessutom en viss förkärlek för att äta mattes skor om hon bara får en liten chans. Framåt vårkanten har jag knappt något att sätta på fötterna längre ...
Lilla Tria-busfia. På bilden är hon bara 5 veckor.

Februari: Börjar 2012 med att regissera teatergruppen ETIKetternas 10-årsjubileumsföreställning som går av stapeln den 3:e februari. Samtidigt promotas boken Född människa av Annika Filipsson och Karin Wahlöö de Soto som handlar om ETIKetterna och som vi släppte på Duo Dito Förlag vid årsskiftet.
ETIKetternas jubileumsbok.
Peter och grabbarna sliter på med husbygget och i slutet av februari har vi äntligen invigning av Bokeris lokaler på övervåningen av vårt hus. Bokeripartyt lockade c:a 25 personer och fyllde Bokerirummen till bredden!


Bokeriparty.

Mars: I början av mars besöker vi Smålands skrivarnäts årsmöte i Bruzaholm och informerar om vår verksamhet i Duo Dito Förlag och på Bokeri.se. Vi berättar också om våra egna böcker och sjunger/spelar några av våra sånger. Skoj att träffa så många skrivintresserade smålänningar!

Duo Dito på Smålands Skrivarnät.



April: Jag gör sista finputsen på layouten till Eva Holmquists Kedjor känns bara när du rör dig, administrerar trycket och hjälper Eva igång med ett eget förlag Ordspira Förlag. Boken har sedan release den 15:de april. Börjar lite optimistiskt med slutredigeringarna av min egen roman mellan layoutjobb och kommetarer av slutuppgifterna i våra skrivardistanskurser. Är också med på en trevlig K1-träff i Vimmerby. (Kapitel 1 är en skrivarsajt och jag har varit med sedan starten 2009, även om jag inte är så aktiv numer.) Vi har också en nätverksträff för skrivintresserade här på Bokeri. Gästföreläsare är Wolfgang Schmeing från Gnosjö tryckeri och vi inleder ett spännande samarbete med deras förlag Minbok.se.

Maj: Jag jobbar intensivt med ett par layoutprojekt, Ruth Widgrens diktsamling Livets skeden och Helen Lindells Bortvald. När min pappa ska opereras i slutet av månaden, tar jag ledigt och åker till Totebo för att vara hundvakt. Planen är att jobba med min egen roman ett par veckor och passa upp lite på fadern när han kommer hem som konvalescent. Den planen fick jag lov att justera. Medan pappa låg på sjukhus började jag känna mig riktigt sjuk - kanske för att jag slappnade av för första gången på ett par år där i min ensamhet. När han kom hem var det snarare han som fick passa upp på mig (tack pappa!) och så snart jag kom hem var det läkarbesök som gällde för mig. Skyhögt blodtryck och yrsel tvingade mig till en timeout. Medan jag är hos pappa så flyttar min äldsta dotter till egen lägenhet efter att ha bott hemma hos oss en period efter studierna

Sommar och semester ägnas (som vanligt) åt en hel del husbygge/renoveringar.
Juni: Min yngste (biologiska) son Stefan tar studenten - Inte klokt vad tiden går! Peter och grabbarna sliter med bygget. Jag försöker att hålla markservice och jobbar endast några timmar/dagen med förberedelser av Ruth och Helens tryckfiler. När jag fick svar på alla blodprover visade det sig att mina blodsockervärden också var alldeles åt fanderns. Det fick oss att ta beslutet att testa LCHF-kost som ju innebär att man äter väldigt lite kolhydrater som omvandlas till glykos i blodet. Sagt och gjort - När Peters semester började så körde vi igång. Och det är ett av de absolut bästa besluten jag tagit detta år. Fram till dags datum har jag tappat 11 kg, balanserat upp sockervärderna, sänkt blodtrycket och (framför allt) så mår jag mycket bättre och har fått ny energi!

Broccoligratäng á la LCHF

Juli: Vi släpper Ruth Widgrens diktsamling Livets Skiftningar på Bokeri förlag. Och måste bara få berätta lite om Ruth eftersom hon är en av de människor jag mött i år som verkligen gjort stort intryck på mig. Hon är en härlig dam på 86 år som hela sitt liv älskat att skriva. Hon har alltid drömt om att ge ut en egen bok. När hon hörde talas om Bokeri förlag och vår utgivningsassistans genom ett reportage om mig i Jönköpingsposten och såg möjligheten att förverkliga sina drömmar. Nu har Ruth flera bokprojekt på gång. Jag kommer att börja nästa år med att göra layouten av hennes självbiografi vid arbetsnamnet Balansgång och sedan finns det planer på ytterligare en diktsamling, en novellsamling och en samling reseskildringar. Jag tycker det är helt underbart. Det bevisar för mig att det aldrig är för sent! 

Efter Ruths boksläpp tar jag en välbehövlig semester och bara njuter av sommaren, familjen och våra underbara hundar. Bortsett från många härliga dagsutflykter så är vi hemma och fixar med huset. Ett kärkommet besök av bästa vännen P3a och hennes familj blir en välkommen paus.

Augusti: Vi börjar månaden med en trevlig våffelkväll i Ödestugu, en tillfällig paus i semestern. Där presenterar vi våra böcker tillsammans med ett par andra lokala bokförläggare; Desirée Fredlund och Eva Holmquist. 

I slutet av augusti kör jag igång med jobb igen med ny energi. Anders Textorius och jag förbereder finalomröstingen i årets novelltävling Dåtidsnovellen. Vi fick in 75 st fantastiska bidrag och valde ut 10 finalister. Juryn fick sedan läsa och göra sina bedömningar. Mycket webbyggande blir det för mig dessa veckor för att förbereda inför den allmänna internetomröstningen. På den privata fronten kan jag konstatera att jag nått mitt första delmål när det gäller viktnedgången. :)

Mina egna böcker mellan Desirées fina bokstöd i Ödestugu.

I slutet av augusti blir Peter och jag ombedda att sjunga på en manifestation i Forserum där vi bor. Under en längre tid har flyktingarna (främst Somalier) i samhället varit trakasserade av ett gäng ungdomar. När skolan startar bestämmer de sig för att hålla barnen hemma från skolan tills det blir en förändring. Många i vårt lilla samhälle blir upprörda (inklusive vi) och bestämmer sig för att arrangera ett fackeltåg för att visa stöd för Somalierna. Det ska inte behöva vara så här! Självklart ställde vi upp och sjöng ett par sånger med både själ och hjärta. Det blev en stark kväll där många Forserumsbor samlades kring årets viktigaste statement!

Årets viktigaste händelse i Forserum!

September: Min lille Stefan flyttar hemifrån och vi har plötsligt 0 hemmaboende barn = Lite underlig känsla efter att ha haft en stor och rörig familj i huset i mååååånga år. Vi kör finalen i Dåtidsnovellen. De tre vinnare som blir publicerade i novellantologin Dåtidsnovellen som kommer att ges ut av Duo Dito Förlag i början av 2013 är Olga Lozovskaia med novellen Var är kattungen?, Katarina Wikholm med novellen Rättvisans kvarnar och Rikard Rönnels med novellen Chi vivrà, vedrà. Jätteroligt! Jag ser redan fram emot att få köra den tredje och sista delen av vår triologi i novelltävlingar under nästa år. Gissa vad det blir för tema?


Den 20:de september hade Helen Lindell release på sin bok Bortvald som jag gjort layouten på. Den släpptes i samband med Bokmässan - som tyvärr fick klara sig utan mig i år. Jag hade ju egentligen tänkt släppa min egen roman då men var tvungen att skjuta på det pga. sjukskrivningen. Nåja, det kommer väl fler Bokmässor. Och vad är väl en bal på slottet ...

I slutet av månaden parar vi vår tik Geisha med Apchie och hoppas på valpar i slutet av november. Jag försöker att planera mitt arbete så att jag ska kunna köra på sparlåga i december/januari i fall vi lyckas - Men några garantier finns ju aldrig när det gäller parningar. Man kan bara hålla tummarna och hoppas på det bästa!


2 trötta vovvar efter parningen. Geisha och Apachie.
Oktober: Vi kör igång Poesiprojektet 2012 tillsammans med Minbok.nu. Annars kör jag på med vanliga uppgifter i företaget - delvis på distans, då jag tillbringar ett par veckor hos pappa i Totebo eftersom han ska opereras ännu en gång. Det blir en skön paus i (mestadels) härligt höstväder. Mysigt att få chansen att umgås lite med pappa!

Vi är på regnväderspromenad.
Snälla Pappa fixar LCHF-käk åt oss.

November: Jag jobbar med layout av Dåtidsnovellen, finputsar tryckfilen och förbereder releasen av Petra Hillrings Där jag inte längre syns som släpps den 30/11 på Duo Dito Förlag.

Peter och jag firar 6-årig bröllopsdag. Och åter igen noterar jag med förvåning hur snabbt tiden går när man har roligt. Eller ... Åtminstone för det mesta. Har roligt, alltså. Vi konstaterar att Geisha är dräktig och räknar ut att det blir tillökning i slutet av november/början av december. Spännande! Och så överlever också århundradets nervösaste Duo dito-spelning på Hasse och Cattis 100-årsfest. (Det finns inget som är så nervigt som att spela för andra musiker!) 

Den 27/11 kom valparna! Sju stycken små charmiga vildar blev det. SÅ roligt!!! De har alla musiknamn. En av tikarna, Jazz, ska vi ha kvar så nu får jag snart lov att börja ställa skona högt och gömma allt annat tuggbart igen. Planen inför nästa år är att registrera kennel. Inte för att vi tänker oss någon storskalig uppfödning men att kunna ta någon kull om året är verkligen superroligt. Vi hoppas vi kan få heta Kennel Duo Dito. Håll tummarna!

Storasyster Tria (1 år) och lilla nyförvärvet Jazz.
December: Vi får in 83 bidrag till Poesiprojektet 2012 och kommer att påbörja urvalet efter årsskiftet - Jättekul! Med huset fullt av valpar så är det definitivt läge att ta lite valpledigt. Det är nästan som att ha småbarn i huset: Mysigt men man lider av ständig sömnbrist och blir dessutom en smula splittrad: Lite layout - valpar. Plock av halva diskmaskinen - valpar. Lite julfirande med familjen - valpar. Lite mer julfirande - valpar. Lite köksrenovering - ... ja, ni förstår principen. På årets sista dag kan jag i alla fall konstatera att vi äääntligen har fått sova ett par hela nätter i rad nu. Det finns hopp för framtiden!


Ja, det finns faktiskt en hel massa framtidshopp på många fronter. Privat kan jag avslöja att min son Stefan har förlovat sig (och friat!) till sin sambo Sanne. Att vi börjar närma oss någon slags "färdigt" i husbygget - Underbart! Och alla i familjen mår nu skapligt vilket är helt underbart efter de senaste årens hälsostrul *peppar, peppar*. På jobbfronten är mina första 1-2 månaderna fullbokade med layoutuppdrag och releasen av Dåtidsnovellen. Vad som kommer sedan får framtiden utvisa. Är det något jag önskar mig inför nästa år för egen del så är det att jag ska hinna ta mig an min egen roman också. Den har fått stå åt sidan alltför länge. Men först ska här skålas in ett nytt år med älsklingen, renoveras färdigt i köket och säljas sex valpar!

Ett riktigt Gott Nytt 2013!


2 kommentarer:

Kristina Svensson sa...

Kul läsa om alla projekt som ni jobbar med. Lycka till med dem och hoppas verkligen att hälsan tillåter besök på Bokmässan nästa år!

Helena Dahlstrand sa...

Tack Kristina! Och det samma ... :)

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen