tisdag 13 november 2012

10 kg på 20 veckor

Tjoho! Nu väger jag 10 kg mindre än i somras då vi började med LCHF-kost. Och Peter väger 7 kg mindre. Helt fantastiskt! 10 kg på 20 veckor är ju ungefär ett halvkilo ner i veckan. Och det verkar faktiskt fortsätta så, även om det ibland har stått stilla några veckor innan det gjort ett ryck igen. Har fortfarande 3-4 kg kvar tills jag når mitt nästa delmål men har gott hopp om att jag ska vara där någon gång runt årsskiftet. Och fortsätter det så här så borde jag närma mig mitt slutmål någon gång till sommaren/hösten nästa år. Härligt!

Det bästa med LCHF är att det inte alls känns som någon bantningskur (vilket det inte heller är) eftersom vi äter gott och blir mätta hela tiden. Det är inte alls en uppoffring utan känns hur bra som helst! Och vad äter vi då? Kött, fisk, fågel, mjökprodukter (ju fetare desto bättre) och en massa goda ovanjordgrönsaker i första hand. Vi håller inte på och räknar kolhydrater hela tiden, utan försöker bara välja produkter med lågt kolhydratinnehåll. Det enda vi konsekvent avstår helt från är socker och vitt mjöl. Saknar faktiskt inte pasta, ris eller potatis alls. Det jag saknar är bröd (tycker det är svårt är att hitta en vettig ersättning) men det är ett lågt pris att betala. Alla fördelar uppväger definitivt! Det här är några fördelar (förutom viktnedgången) som jag upplevt sedan vi la om kosten:
  • Är mycket piggare och har mer livslust.
  • Sover bättre och vaknar oftast mer utvilad.
  • Har lättare att varva ner och slappna av. Och jag har faktiskt lyckats minska stressnivåerna rejält.
  • Har mycket mindre värk i kroppen. Särskilt de där eländiga fibromyalgi-känningarna jag dragits med i många år. Tål till och med att ha ett par tighta jeans på mig nu.
  • Maten smakar mycket mer och godare, trots att vi saltar och kryddar mycket mindre än tidigare.
  • Kan äta alla typer av mjölkprodukter utan problem nu, trots att jag varit laktosintolerant sedan jag var i 20-årsåldern.
  • Slipper blodsockertoppar och dippar helt. Helt fantastiskt skönt! 
  • Sötsuget är helt borta! Är däremot mentalt sugen ibland men för det finns det ju en hel massa LCHF-lösningar. Lite riktigt mörk choklad, till exempel. Eller bananasplitt med LCHF-glass. Eller jordgubbar med osötad grädde. Eller ett glas gott vin. Eller salta nötter, för de som tål det ...
Apropå sötsug så kan ju det ofta tyda på sockerberoende - något jag förmodligen haft i åratal, även om mina svagheter inte varit godis och kaffebröd, utan bröd och pasta. (Även i det finns ju kolhydrater som omvandlas till glykos i blodet med en rasande fart.) I nuläget använde vi i princip inga sötningsmedel, just för att inte trigga sötsuget. Och faktum är att de få gångerna vi äter något som är sötat med Stevia (eller liknande sockerersättning) så smakar det ganska kvalmigt sött och är inte alls särskilt gott. Godast sötma är det i naturligt söta frukter och bär. Vill man gå ner i vikt så får man vara måttlig även med det naturligt söta men att unna sig lite lagom ibland funkar.

Ja, listan med fördelar skulle kunna göras mycket länge men det får det räcka till nästa gång. Nu ska jag sätta fart på bokproduktionen och har inte tid att sitta här och häcka. Vi har tre böcker som ska släppas före årsskiftet. Ha en riktigt bra dag, vänner!

Inga kommentarer: