fredag 12 oktober 2012

Sagosugen

Det var evigheter sedan jag gav mig tid att måla och nu har jag världens abstinens. Måste verkligen försöka komma igång igen! Är inte alls någon konstnär och (kanske just därför?) så känner jag inte heller något som helst prestationskrav när det gäller det här uttryckssättet till skillnad från när jag jobbar med text, musik eller formgivning. Det är mest bara avslappnande och härligt att kludda. Det blir som det blir och det känns helt ok. Det finns mycket som kan inspirera mig men jag är mycket svag för sagor och myter. Hm ... Antagligen för att jag inte är skicklig nog att avbilda verkligheten med penseln - använder mycket hellre kameran till sånt. Och antagligen även för att jag har en vääääldigt livlig fantasi. Någon gång ska jag försöka mig på att skriva en lite längre berättelse i magisk realism eller fantasy-genren. I väntan på romanen kan jag bjuda den som är lässugen på ett par korta noveller jag skrivit:

Milrök - Bergtagen


Mycket gammal skåpmat blir det. Behöver påminna mig själv om att jag är en skapande person eftersom det funnits alldeles för lite tid för sånt under en alldeles för lång period. Här är några tavlor i akryl med fornnordisk mytologi som tema som jag gjorde för några år sedan. Kanske kan man ana ett något feministiskt perspektiv?

Yggdrasil - Världsträdet i fornnordisk mytologi


Eira - läkekonstens gudinna.

Siv - äktenskapets gudinna och Tors fru.

Freja - fruktbarhets gudinna och Frejs syster.
Här tillsammans med sin bror Frej .. ;)

Ha en skön helg!


5 kommentarer:

ohgsi.blogspot.se sa...

Vad duktig du är! Väldigt vackra bilder. Tyckte särskilt mycket om Siv. :)

Helena Dahlstrand sa...

Tack, ohgsi - Vad roligt att du gillar dem! :)

Helena Dahlstrand sa...

Hahaha ... Insåg just vad "ohgsi" stod för! ;)

Jenny sa...

Läckert som tusan!

Helena Dahlstrand sa...

Vad roligt att höra - Tack Jenny! :)