torsdag 25 oktober 2012

LCHF-uppdatering igen

Efter att vågen stått tvärstilla i flera veckor börjar det nu röra sig nedåt igen. ÄNTLIGEN!!! Idag kan jag notera 9 kg viktnedgång sedan vi började med LCHF - Härligt! *

LCHF-mat (Bilden "lånad" från www.kostdoktorn.se)

Att stirra sig blind på vågen är mycket lätt! Egentligen är det väl ganska självklart att vikten inte bara kan rasa hela tiden utan att man får platåer när viktnedgången stannar upp. Då gäller det att försöka komma ihåg alla andra vinster med kosten: Att midjeomfånget faktiskt minskar mätbart även när vågen står still, att du blir så mycket piggare och att du äter gott och är mätt och nöjd hela tiden.  Men ändå så börjar man ju fundera över om man gör något fel när det stannar upp i flera veckor.

Vi är inte superstrikta och räknar varken kolhydrater eller kalorier slaviskt. Vi har endast tagit bort vitt mjöl och socker helt, och tillagar maten på naturligt fett och i första hand på råvaror som har lägre kolhydratvärde än 5/100 gram. Just att slippa räkna och labba är en av de stora fördelarna jag ser med den här kosthållningen. Samtidigt så har ju både jag och Peter en hel del övervikt vi måste göra oss av med av hälsoskäl. Jag för min del har väl ungefär modiga 20 kg ytterligare jag behöver tappa för att nå mitt slutmål. Min förhoppning är att jag ska ha tappat åtminstone 10 kg (från start) före årsskiftet och att kanske börja närma mig 20 kg sammanlagd viktnedgång någon gång till sommaren/nästa höst. Resten kan få ta lite tid. Som någon klok människa sagt: Det har tagit flera år att lägga på sig övervikten och det kommer ta tid att bli av med den. Åtminstone om man vill att viktnedgången ska vara hälsosam och bestående - och det vill jag. Tålamod krävs med andra ord!

För mig startade överviktsproblemen i samband med tre täta graviditeter 88-93, alla med tendens till graviditetsförgiftning med förhöjda sockervärden och högt blodtryck. Jag gick upp c:a 30 kg vid varje graviditet och tappade sedan bara c:a 20 kg av uppgången efter varje barn. Började med en undervikt på 47 kg och slutade på en övervikt runt 80, endast fyra och ett halvt år senare. Det är ju ett tag sedan nu och under åren har jag sedan varierat lite i vikt men alltid legat i överkant. De perioder jag mått bra både fysiskt och psykiskt har jag vägt runt 75-80. Under kämpiga perioder (med sjukdom, värk och negativ stress) har jag genast lagt på mig i genomsnitt 5 kg, kilon som jag sedan tappat igen när det varit bättre balans i livet. Bantat har jag däremot aldrig gjort.

När Peter och jag träffades -06 hade han just gått ner till sin idealvikt efter att ha följt Viktväktarnas program under en period. Han var därför väldigt inriktad på lågkalorimat och använde mestadels lightprodukter. För mig (som tidigare alltid ätit Bregott på mackan och stekt maten i äkta smör eller olivolja) blev det en ganska stor omställning i kosten. Jag trodde det var nyttigare men på något vis verkade denna kosthållning trigga igång ett stort sug efter de tre saker som alltid varit mina största svagheter: Bröd, pasta och choklad. Effekten av detta sug, i kombination med hög stressnivå och ett stillasittande arbete med alltför långa pass, blev förstås ytterligare viktuppgång med alla de hälsorisker detta innebär. Även Peter gick upp i vikt när han inte längre följde Viktväktarnas råd till 100 % och dessutom blev begränsad rent fysiskt av hjärt- och ryggproblem. Jag är SÅ himla glad att vi hittat ett sätt att bryta denna onda cirkel. När jag började med LCHF i somras vägde jag närmare 97 kg, vilket är min absolut högsta toppnotering någonsin (om vi bortser från när jag var höggravid med mitt sista barn -93). Idag, 4 månader senare, väger jag 88 kg. Det innebär en viktnedgång på närmare 0,5 kg i veckan i genomsnitt - Trots att vågen stått stilla några veckor. Fantastiskt!

Att jag berättar min personliga historia här i bloggen är kanske lite ovanligt för mig. Jag brukar sällan vara superpersonlig på nätet men jag vet att det finns fler än jag som har samma/liknande problem. Det är egentligen ganska pinsamt att erkänna viktproblem. Många (även jag själv tills alldeles nyligen) ser övervikt som ett bevis på svag karaktär och en viss lathet. Kan min berättelse hjälpa en enda person så är det definitivt värt att "vika ut" sig så här. Jag önskar själv att jag hade haft kunskap om LCHF tidigare. Men bättre sent än aldrig - Eller hur? :)

LCHF-kost (Low Carb - High Fat), dvs. lite kolhydrater och mycket naturligt fett, handlar om att äta den naturliga artrika föda vi är designade för att äta. Det finns många bra sidor på nätet om LCHF-kost och diskussioner för och emot. Googla så får du själv avgöra vad som passar just dig!

Inga kommentarer: