tisdag 30 oktober 2012

Härliga 70-tal!

Laddar för en 100-årfest med 70-talstema som går av stapeln om ett par veckor. Det är våra goda vänner Hasse och Cattis Frendin som båda fyller 50 i år. GRATTIS! Hasse är sångare och trummis i Allan Beddo Band (där Peter spelar bas) så av förklarliga skäl kommer det vara en hel massa musiker på festen som kommer att turas om att underhålla varandra från scenen. Även Duo Dito Trubadurerna (Peter och jag) ska köra ett pass. Det ska bli riktigt roligt!

Men 70-talstema i klädseln ... ? Vad sjutton har man på sig då? Jag har ju ingenting i garderoben som är typiskt 70-tal. Tog därför en titt på Tradera och hittade ett par platåstövlar som jag lyckades ropa in för en billig peng. Och de är verkligen superläckra MEN efter att ha provat dem så inser jag att jag troligtvis inte ens kommer att kunna stå rakt upp och ner i dem i mer än max två minuter. Herregud, vilka styltor!!! Kan folk verkligen gå i så höga klackar? Nåja, inte jag i alla fall. Stövlarna får nog ingå i min fullständigt onödiga och stora skosamling i stället. Har alltid haft en viss svaghet för extrema dojor och mitt äldsta, sparade par är ett par handgjorda  promenadskor (med typ 14 cm klack) från 1937 som var min farmors. Bland alla andra oanvändbara - men fantastiskt läckra - skor i min samlingen så kommer dessa stövlar passa perfekt.

Nu får jag lov att tänka om: Istället för glittrigt disco-70-tal på skyhöga klackar så får det nog bli hippievarianten med platta sandaler eller näbbstövlar. Men det tråkigaste med det är ju att det knappast känns "utklätt", utan ligger ganska nära min vanliga stil. Tja, inte näbbstövlarna då. Inte sedan i början på 80-talet i alla fall ... ;)

Jag var ju lite för ung för att uppleva Flower Power - rörelsen på "riktigt" men kan avslöja att jag levt i efterverkningarna av den i början av 80-talet. Var extremt skoltrött och till min pappas stora förtvivlan hoppade jag av gymnasiet för att jobba och bo i ett kristet kollektiv under ett par år. Kollektivet bestod av en kärnfamilj och ett antal volontärer. Vi jobbade med musik- och teaterprojekt i olika ungdomsgrupper stiftet och hade vårt fäste i en gammal, kall och dragig f.d. barnkolloni. Vi hade faktiskt till och med en gammal folkabuss med handmålade blommor som vi ofta fick "springa igång" när vi skulle ut på jobb. Ja, jösses vilken tid det var. Längtar inte tillbaka men skulle definitivt inte vilja vara utan den erfarenheten!

Jag var (och är fortfarande) en övertygad pacifist. Var mycket engagerad i fredsrörelsen, sjöng afrikanska sånger mot apartheid och levde i en form av gröna-vågen-eftersvall. Var dessutom vegetarian under många år med argumentet: "Det går åt 4 ton säd för att göda en ko - hur rättvist är det när stora delar av världens befolkning svälter?" Ligger en hel del i det men äter inte vegiskost längre då jag numer tror det finns bättre sätt att jobba för rättvisa i världen. När det gällde klädkoden så var det förstås plyschbyxor eller slitna, svagt utställda jeans, batikmönstrade farfarsundertröjor eller hemstickade stortröjor av växtfärgat garn som gällde då. Och så näbbstövlar så klart ...

Näbbstövlarna har jag kasserat för länge sedan. Idealen lever dock kvar - om än något mindre uppslukande och brinnande numer. Vi människor ändras nog inte så mycket i grunden - trots att åren går. Eller?


Flower Power for ever!





Inga kommentarer:

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen