torsdag 4 oktober 2012

Är på jakt!

Inte på älgjakt, då - Nej, på jakt efter ett jobb ... 

- Varför då? Går inte Duo Dito bra? Har ni tänkt lägga ner förlaget? undrar flera.
- Nej, det har vi inga planer på att göra, svarar jag. Men man blir inte rik på att ge ut smala böcker i ett litet förlag och det visste vi redan från början. Förlaget driver vi för att vi brinner för det och kommer att fortsätta gör det även i framtiden. All kringverksamhet (regi-, kurs-, redaktörs- och layoutuppdrag) genererar en hel del jobb men kräver extremt många timmars arbete/projekt och det är svårt att ta betalt för all tid. Eller åtminstone har jag svårt att göra det! Har alltid haft svårt att marknadsföra mig själv och att begära betalt för min arbetsinsats och kompetens. Särskilt när jag jobbar mot privatpersoner med drömmar ...

Jaja, konsekvensen av det hela blir i alla fall att jag jobbar alldeles för mycket, typ 60-80 timmar/vecka, bara för att få det att gå ihop. Det går ju an under en period men man orkar inte i längden och jag är nu inne på det tredje året i samma tempo. I somras sa kroppen ifrån på allvar med insulinresistes, högt blodtryck och andra tråkigheter. Nu mår jag bra och är igång på fullfart igen men inser att det är hög tid att fundera över andra lösningar!

Älskar mitt jobb! Men det vore så himla skönt att inte bara jobba jämt utan hinna leva lite också! Jag längtar efter att kunna umgås med familjen och njuta av hundarna utan att känna att jag borde göra något annat. Eller lägga lite tid på mitt eget skrivande utan att känna att jag stjäl tid från något projekt som kan hjälpa till att betala elräkningen. Ja, att få några timmar i veckan fritid med andra ord. Så nu är jag på jakt - Önska mig lycka till!




5 kommentarer:

My Myself and I sa...

LYCKA TILL!!!

Mångmamma sa...

Absolut - Lycka till!

Helena Dahlstrand sa...

Gulle er!!! Kan skvallra om att det gick bra ... :)

Anna-Karin sa...

Då önskar jag dig lycka till att kunna leva din dröm, Helena. Alldeles särskilt som jag förstår av det jag läser att du tycker om att hjälpa andra att uppnå sina drömmar.

Jag kan känna igen en del av mina egna "längtor" i det du skriver om. Det är inte alltid lätt att få ihop sitt livspussel idag med alla möjligheter som finns. Det finns så mycket som är roligt att det ibland är svårt att välja bort. Fast nödvändigt att göra det om kroppen eller själen säger ifrån.

Helena Dahlstrand sa...

Tack Anna-Karin! Jag önskar dig det samma!

Nej, att få ihop sitt livspussel är inte lätt. Men kanske är det en del av livet att hela tiden försöka ... :)

Kram!

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen