fredag 21 september 2012

LCHF-uppdatering


Yeees - Vågen visar 8,5 kg mindre efter 14 veckor med LCHF-kost

Det är egentligen ganska fantastiskt att gå ner drygt ett halvkilo i veckan - utan att svälta eller träna stenhårt. Fortsätter det i den här takten så kommer jag att nå mitt andra delmål någon gång runt årsskiftet och mitt slutmål om något år eller så. Men det är nog mycket möjligt att det inte kommer att fortsätta i samma takt men alla de andra vinsterna med kosten kommer ändå att göra det värt att fortsätta. Jag mår mycket bättre och börjar få tillbaka min starka energi och lust. Jag äter godare än någonsin och är mätt och nöjd hela tiden. Blodsocker-berg-och-dal-banan, som jag levt med i åratal, har slutat köra sina turer - bara det är värt guld!

Med facit i hand (när jag läser om samband mellan kost och insulinresistens/högt blodtryck/andra tänkbara följder) så förstår jag att jag är ett typexempel på någon som är sockerberoende. Hade du frågat mig för ett halvår sedan så hade jag garvat och sagt: "Vaddå? Jag äter ju nästan aldrig godis eller kaffebröd?" Men jag har alltid varit glad för ljust bröd och pastarätter, som ju faktiskt omvandlas direkt till glykos i blodet. Och allt för ofta har det blivit en macka till lunch, följt av allt för många timmars stillasittande dataarbete och kombinerat med mycket stress. Inte konstigt att det blivit total obalans i kroppen de senaste åren.

Jaja, det är lätt att vara efterklok men knappast särskilt konstruktivt. Jag är glad att jag hittat nyckeln och kommer definitivt fortsätta att jobba på en förändring av hela min livsstil: Bättre mat, mindre stress, mer motion och kanske framför allt mer tid för mig själv och min familj. Det ska va' gött att leva! :)

Du som är nyfiken på LCHF-kost kan läsa mer på Kostdoktorns webbsida.

2 kommentarer:

Gustaf Segerström på Fettdieten.se sa...

Javisst är det ett fantastiskt sätt att inte bara gå ner i vikt utan också för att må bättre. Jag hade dålig mage i över 30 år innan jag bytte till LCHF. Trodde att jag gjorde rätt som följde de statliga rekommendationerna och att det därför inte var möjligt att må bättre.

Helena Dahlstrand sa...

Ja, egentligen är det rätt hemskt att man i åratal följt de statliga rekommendationerna och trott att det varit rätt! Är så glad att jag vet bättre idag ... :)

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen