torsdag 6 september 2012

Hösten är här!

Jag gillar verkligen hösten alla de där alldeles underbara dagarna när solen skiner milt från en mörkblå himmel och det daggvåta gräset doftar mylla, svamp och fallfrukt. Men alla de här gråmulna, regntunga dagarna kunde jag lätt avstå. Idag har varit precis en sådan dag. Får trösta mig med att det visade sig vara skönare än jag trodde ute på kvällspromenaden med hundarna. Ännu är det mest bara lite vissnat i naturen men snart kommer det att brinna i trädtopparna. Och det tycker jag är helt underbart vackert!

Lite av förra årets fantastiska höstfyrverkeri.
Hösten innebär förstås också en hel massa nya, spännande projekt. Ett av projekten som jag varit delaktig i att förbereda för sjösättning under sommaren är Helen Lindells självbiografiska bok Bortvald (Marell Förlag), som kommer att släppas nu i slutet av september. Jag har jobbat med omslagslayout och sättning av boken inför trycket. Eftersom jag är lite för inblandad i projektet så tänker jag inte ge mig på att recensera boken. MEN ska du bara läsa en (1) bok i höst - rekommenderar jag dig att satsa på denna! 

Baksidestexten kanske kan ge en liten vink om hur starkt berörande och självutlämnande den här boken är:

Jag hörde mamma igen och den där jävla bokstavskombinationen. ”Någon diagnos finns tyvärr inte, men så är det och jag klarar inte av hennes falska anklagelser och hemska lögner om mig längre.”
   Så hemskt det lät. Vad var det för sjukdom som drabbat mig?
   Det stod nu klart för mig att hon hatade mig, det måste vara så. MBD hade hon sagt, ett MBD-barn som inte kan hålla sig till sanningen. Men vad var det frågan om? Allt jag berättat för Gunilla var ju sant, det var ju sant …

***

När Marlens mamma döljer en brottslig handling väljer hon att förskjuta sin egen dotter för att klara sig själv. Marlen blir misstrodd av de sociala myndigheterna och placerad på fosterhem. Där tvingas hon anpassa sig till främlingar och en ny stad. Hela hennes värld faller samman. Hon brottas dagligen med ofantliga rädslor och bär ofta på självmordstankar. Livet kantas av svek och hemska övergrepp när Marlen gång på gång söker bekräftelse och kärlek. 

Du kan träffa Helen och köpa hennes bok i Egenutgivarnas monter på Bokmässan i Göteborg 27-30 september. Lycka till med boksläppet, Helen och nystartade Marell Förlag, önskar jag från Bokeriverkstaden!


Själv kommer jag inte att åka på Bokmässan i år. Är mycket bättre men fortfarande inte i så bra form att jag fixar en rörig mässhall på benen i timtals, tyvärr. Nåja ... Det kommer väl fler år får vi hoppas! Jag fortsätter att köra på halvfart ett tag till och kommer inte att ta emot några nya redaktörs- eller hela layoutprojekt i höst. Däremot kan jag tipsa om att jag kommer att erbjuda endast omslagslayout för den som är intresserad. Läs mer här eller på Bokeri.se!


Inga kommentarer: