onsdag 29 augusti 2012

Jippie!



Idag har jag nått mitt första delmål: 6,8 kg ner efter 10 veckors LCHF-kost. Det känns härligt! Ska belöna mig själv med något riktigt snyggt i klädväg. Men bäst av allt är att jag äntligen - sakta men säkert - börjar må lite bättre. Efter mitt totalhaveriet under sommaren (med skenande blodtryck, diabetes2-varning, yrsel och dimmseende) så känns det nästan som om jag håller på att få livet tillbaka. En andra chans. Är oändligt tacksam för det! Det är mycket på gång här i höst men jag har bestämt mig för att inte stressa.


No more for me!

På jobbfronten är det halvtid som gäller i höst istället för 12-14-timmarsdagar som jag oftast kört de senaste två åren. Just nu så är det finalen av vår novelltävling Dåtidsnovellen som ligger överst i prio. Sedan kommer vår endagskurs Författarcamp, layout av e-tidningen  Bokerinytt och så förstås uppdateringar av alla webbsidor som fått ligga i träda under sommaren. Även om man älskar det man gör så är det mycket lätt att hamna i en negativ stressspiral. Så nu måste jag helt enkelt försöka prioritera det viktigaste och acceptera att jag hinner det jag hinner. Lyssna på kroppens signaler och välja vad min energi används till. Och försöka vara lite snäll mot mig själv så att jag får en chans att ladda batterierna mellan varven ... :)

När det gäller privatlivet så är det också en hel del på gång. Min yngste avkomma och enda hemmaboende planerar nämligen att flytta hemifrån - Inte klokt vad tiden går fort! Det blir ett helt nytt kapitel i mitt liv, som under så många år kretsat runt alla kidz. Härligt att "äga" sin tid - Konstigt med ett tyst och tomt hus till vardags. Eller tyst och tyst: Vi har ju en hel flock hundar, förstås. Och i vinter tänker vi försöka oss på ännu en valpkull så ekande, ödsligt kommer det knappast att vara. Och igår började dottern Sanna och jag i gospelkören "Adoremus" (SÅ himla kul!) så en hel del gospelövning kommer det nog också att bli framöver. Skoj!

Jag önskar er alla en härlig höst!

2 kommentarer:

Habowoodfrun sa...

Grattis! Vad duktig du är :)

Kram Ann

Helena Dahlstrand sa...

Tack Ann! Men ska jag vara ärlig så äter mig mätt och nöjd på supergod mat varje dag och behöver inte alls kämpa. Det gäller bara att begränsa kolhydraterna och undvika socker och vitt mjöl helt. Inte alls så svårt som man kan tro! Viktnedgången kommer av sig själv ... :)

Kram / Helena

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen