fredag 24 augusti 2012

"Det finns saker man måste göra ...

... annars är man ingen människa utan bara en liten lort!"

Det sa Jonatan till Skorpan i Astrid Lindgrens bok "Bröderna Lejonhjärta".
Jag håller med!

Det finns mycket i världen, Sverige och i vårt samhälle som kan gör mig ledsen, irriterad och frustrerad. Men det finns saker som gör mig helt förtvivlad och absolut skogstokig av ilska. All sorts förtryck - som till exempel RASISM!

I veckan har min hemort Forserum satt sig på kartan genom att det förekommit trakasserier mot de somaliska flyktingar som är placerade i det lilla brukssamhället. Det har gått så långt nu att somalierna inte vågar skicka sina barn till skolan och att den somaliska föreningen rekommenderar sina medlemmar att flytta här ifrån. Bakom trakasserierna står enligt uppgift ett gäng ungdomar. Alla (utom jag som är inflyttad) vet tydligen vilka och det har pågått under 1-1½ år. Jag blir frustrerad över att varken polis, skola eller socialtjänst har tagit tag i det hela på allvar. Först nu, när det blir stora rubriker i alla tidningar och tv/radiosändningarna, verkar det hända något. Nåja, bättre sent än aldrig!

Som tur är finns det en massa Forserumsbor som (liksom jag) INTE accepterar rasism. Som t.ex. Nathalie Johansson - En ung Forserumstjej som startat en stödgrupp för somalierna på facebook som redan har 798 medlemmar: https://www.facebook.com/#!/groups/276597842455764/

För att inte tala om det här toppeninitiativet: På fredag (ikväll) hoppar vi över "fredags-myset" och visar istället vårt stöd för ett mångkulturellt Forserum genom att gå Fackeltåg! Start vid Rosenholmskolan klockan 21, via Kyrkogatan och sedan fram till Centrumplan. Där blir det visst förtäring och underhållning. (Kan skvallra om att bl.a. Duo Dito, alltså jag och Peter, kommer att spela och sjunga.)

Som vanligt så finns det kryp under stenarna som bara väntar på att få kräla fram och visa sitt fula tryne. Enligt ryktet blev ordföranden i samhällsföreningen (som är medarrangörer till fackeltåget) hotad i går kväll. Jag tvivlar på att det var någon här ifrån men det finns väl risk att det kommer hit en massa bråkstakar. Kanske borde man vara orolig. Men det finns inget farligare än ett samhälle som försöker tiga bort problem! Det finns saker man måste göra om man vill vara en riktig människa och inte bara en liten lort. Därför tänker jag hålla facklan högt och sjunga med hela hjärtat ikväll!






4 kommentarer:

ohgsi.blogspot.se sa...

Bra!
Vi måste på alla sätt vi kan sprida ljus och värme istället för att visa rädsla och likgiltighet.

Helena Dahlstrand sa...

Helt rätt!
Jag hoppas det blir stor uppslutning i fackeltåget av ortsbor som vill visa sitt stöd för somalierna!!!

Mångmamma sa...

Heja! Ord och inga visor, bra så!

Helena Dahlstrand sa...

Tack Eva! :)
Det var en supermaffig manifestation. Är glad över att så många vågar visa att de står för medmänsklighet och respekt för andra - oavsett ras, färg och bakgrund!!!