fredag 6 juli 2012

Molnigt idag

Efter en vecka med sol och perfekt byggarväder så är det molnigt idag och jag passar på att blogga lite. Grabbarna Dahlstrand (Peter och duktiga sönerna Jocke och Johan) bygger febrilt på huset och har hunnit med en hel del, bl.a. byte av fönster i kök och ett sovrum på övre våningen. Själv är jag inte riktigt i form för att varken bygga eller måla ännu utan plockar bara lite, sitter i skuggan och njuter av sommaren och har mjukstartat slutredigeringen av mitt manus Barndomsarv. Gör det för att jag vill och inte alls för att jag måste. Hinner jag inte klart så blir releasen helt enkelt uppskjuten till senare i höst/vinter. Tro't eller ej men jag tänker inte låta en deadline bli bokstavlig!

Börjar annars sakta men säkert få tillbaka lite energi och lust men får verkligen kämpa för att inte stressa upp mig över allt jag tycker att jag borde göra. Att det ska vara så attans svårt!?! Men blodtrycket går fortfarande i taket så fort jag hetsar lite så det är bara att kämpa på att hålla sig lugn. 2 ½ vecka med LCHF-kost har i alla fall hittills gett en viktminskning på 3,5 kg och det är ju bra! Det är faktiskt inga problem att avstå från varken socker eller mackor/pasta. Att sluta röka är mycket svårare. Tror jag måste be om hjälp, alternativt bygga mig en koja i skogen och isolera mig några veckor. Fattar inte hur jag (som är så viljestark för att inte säga envis) sitter fast i rökberoendet! Skäms som en hund!!! Men har å andra sidan rökt (nästan) hela mitt vuxna liv ...

Kolla vilket ljust och luftigt kök vi får! SÅ gött!!!


Igår kom provtrycket på Helen Lindells självbiografi och debutbok Bortvald (Marellförlag). Boken kommer att tryckas både med hårt och mjukt omslag på http://www.minbok.nu/, och har release den 15/9 alldeles före bokmässan. Det var en härlig känsla att hålla den i handen och kostatera att den blir bra! Jag har gjort sättningen och omslagslayouten och att få den färdig i tid enligt planerna har varit tufft då jag varit så pass risig senaste månaden. Nu är jag både lättad, glad och stolt! Boken och Helen som debutant har redan fått en hel del uppmärksamhet i media och det ska bli spännande att se hur den tas emot! För er som inte vet det så handlar boken om - här är baksidestexten:

Jag hörde mamma igen och den där jävla bokstavskombinationen. Så hemskt det lät, vad var det för sjukdom som drabbat mig?
   ”Någon diagnos finns tyvärr inte, men så är det och jag klarar inte av hennes falska anklagelser och hemska lögner om mig längre.”
   Det stod nu klart för mig att hon hatade mig, det måste vara så. MBD hade hon sagt, ett MBD-barn som inte kan hålla sig till sanningen, men vad var det frågan om? Allt jag berättat för Gunilla var ju sant, det var ju sant …

***

När Marlens mamma döljer en brottslig handling väljer hon att förskjuta sin egen dotter för att klara sig själv. Marlen blir misstrodd av socialmyndigheterna och placerad på fosterhem. Där tvingas hon anpassa sig till främlingar och en ny stad. Hela hennes värld faller samman. Hon brottas dagligen av ofantliga rädslor och bär ofta på självmordstankar. Livet kantas av svek, hemska övergrepp när Marlen gång på gång söker bekräftelse och kärlek.


Jag önskar Helen ett STORT lycka till!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du börjar må bättre! Stor Kram på Dig :) /desirée

Helena Dahlstrand sa...

Ja, det är fatastiskt skönt att börja vara liiite rastlös istället för klen, yrslig och svag som en kattunge. Hoppas du njuter 100 % av din semester, vännen! Och en STOR kram tillbaka!!!

Helena Dahlstrand sa...

* fantastiskt, skulle det vara förstås ... :)