torsdag 28 juni 2012

Semester - Tjoho!

Jag vet inte om det är någon större skillnad mellan den time out jag tvingats ta den senaste månaden och den semester jag nu tänker ta. Jo, förresten - Det finns en jättestor skillnad: Jag tänker unna mig att njuta av semestern och ledigheten till 100 % utan minsta dåligt samvete för alla arbetsuppgifter som jag varit tvugnen att skjuta upp eller ställa in under vårens sjukskrivningsperiod. Har inte haft någon riktig semester på åratal. Först pluggade jag i 4-5 år (även sommarterminerna) och sedan har jag varit egen företagare med långa arbetsdagar både helg och vardag. Kanske inte konstigt att kroppen säger stopp? Nej, nu är det hög tid att bara vara i sommaren - utan krav och måsten! Njuta av solen när den behagar visa sig, umgås med familjen och pyssla med hundarna. Härligt!!!!!

Efter att ha medicinerat ett tag och börjat lägga om min livsstil så börjar jag må lite bättre nu. Fick en varning jag inte kan ignorera med galen yrsel, för höga socker- och levervärden och ett blodtryck som ... Ja, låt oss säga att jag är tacksam att jag inte fått en stroke. Nu har jag dragit ner på rökningen (inte slutat ännu) och börjat äta LCHF-kost (drygt 3 kg ner på 1½ vecka och bättre sockervärden) och framför allt bestämt mig för att sluta stressa och oroa mig för allt (= lättare sagt än gjort men jag jobbar på det). Har endast jobbat vidare med de två bokprojekt som redan var "nästan" färdiga för tryck: Ruth Widgrens diktsamling "Livets Skiftningar" och layouten av Helen Lindells "Bortvald". Och i morgon tar jag äntligen semester!



Release 1/7 - Bokeri Förlag


Release 15/9 - Marellförlag

9 kommentarer:

Mångmamma sa...

Det tycker jag att du gör helt rätt i!
Ha en fin sommar.

Helena Dahlstrand sa...

Det samma Eva!!! :)

stingoallan sa...

hej Helena ! hoppas det goda livet omfamnar Dig , att hälsan står Dig bi och att Du kan njuta av semestern fullt ut !
vänligen lasse björck

Helena Dahlstrand sa...

Tack finaste Lasse! Och detsamma ... :)

Anders Textorius sa...

Ha en riktigt fin semester, Helena! För oss kommer det också bli en väldigt speciell sommar. Mrjlar dig :-).

Helena Dahlstrand sa...

Det samma Anders! Jag väntar med spänning på mail ... ;)

Anonym sa...

Ja, du är värd en superdupersemester - kram Desirée

Lotta Kaljo sa...

Unna dig nu att verkligen koppla av. Det krävs nog lite träning..;-)

Helena Dahlstrand sa...

Ja, Lotta: Träning och stenhård diciplin! Men det underlättar att solen skiner ... :)

Ha en härlig sommar!