fredag 18 maj 2012

Supersalami

Är ju hund- och husvakt åt pappa medan han ligger på sjukhus för att opereras och hade tänkt mig en vecka med massor av arbetsro. Tänkte till och med att jag skulle hinna jobba lite med min egen bok. Men så har det inte blivit - inte ännu i alla fall. Vrålförkylningen från förra veckan resulterade i en bihåle-/öroninflammation med 39 graders feber denna vecka. Jag har inte ens varit i stånd att packa upp min dator och koppla upp den mot nätet utan lånar pappas Mac stundvis. Idag börjar det bli lite bättre men de senaste dagarna har jag mest bara stapplat omkring som en osalig ande då det gjort för ont för att vara stilla de där sista timmarna mellan Panodilintagen. Däremellan har jag läst en hel massa - en ovanlig lyx för mig att hinna nöjesläsa, faktiskt. Inget ont som inte har något gott med sig, säger de ju och i det här fallet stämmer det. Härligt! :)

Pappa har ett digert bibliotek och det är inte svårt att förstå var jag fått mitt bokintresse ifrån. Pappas favoritgenre är deckare och kriminalromaner och jag har hunnit avverka några (för mig) gamla favoriter som t.ex. en Homan-deckare (inte alls lika bra som jag tyckte i tonåren), en Nesser -favorit, en Mankell och så Primetime av Liza Marklund (som jag inte läst förut men som var skaplig). Just nu läser jag Leif GW Perssons Linda. Har bara kommit till sidan 61 men tror jag lägger tillbaka den här boken på hyllan. Har inte läst något av honom tidigare men detta är det värsta dravel jag läst på mycket länge: extremt sexistiskt, oengagerat, ospännande med obefintliga (eller åtminstone platta och trista) miljöbeskrivningar, ointressanta karaktärer och obefintlig handling - än så länge. Tveksamt om den är värd att fortsätta ödsla tid på när det finns så mycket annat jag längtar efter att sätta tänderna i. Det fanns en tid i livet då jag alltid läste varje bok till sista sidan - oavsett om de sög eller inte. Men efter 40 så tycker jag nog att livet är för kort för att göra så. Har inte storyn lyft efter 50 sidor så får det oftast vara numer.

Om du inte läst boken så kanske följande citat för dig att fatta varför jag ger upp. Detta är huvudpersonens första intryck av en kvinnlig journalist han träffar: "Den som frågade var en kvinna. I den obestämbara åldern mellan 35 och 45 och klart efter bäst-före-datum för fruntimmer, tänkte Bäckström. Men hon var i alla fall inte mager, snarare lite åt det välhängda hållet och hellre det, tänkte han." Och efter mötet sammanfattar han det hela med : "Klart spelbar, tänkte Bäckström en kvart senare när han stod framför spegeln på sitt hotellrum och borstade tänderna. Nu gällde det bara att ta det lilla lugna och i rätt ordning så skulle hon snart få chansen att smaka på den Bäckströmska supersalamin, tänkte han."

Och språkligt ... Hmm ... Jag skulle aldrig ha släppt igenom varken det första eller det andra citatet utan protester om jag varit redaktör. Bortsett från innehållet som fungerar väldigt avtändande på mig (särskilt den Bäckströmska supersalamin!) så är det en hel massa onödiga upprepningar, torftig svenska och tveksam grammatik. Jag är ingen språkpolis - men allvarligt? Inte heller är jag någon extrem feminist - men hallå? Ok, jag vet att det finns gott om män som har den inställningen så visst kan det finnas en viss trovärdighet i karaktärsgestaltningen. Men när allt jag känner inför en huvudkaraktär är vag avsmak, lätt löje och mestadels en stor gäspning så tappar jag intresset att läsa vidare. Är nog inte riktigt rätt målgrupp för den här boken. Jag borde nog ha varit minst 10 år äldre, något mer cynisk och framför allt man.

Någon som tycker att jag borde ge Leif GW Persson en andra chans? Det finns en hel massa titlar av honom i faderns bokhylla men inte (vad jag sett ännu) hans nyutkomna självbiografi, tyvärr. Den är jag nyfiken på. Men nu tror jag att jag ska ta med mig någon annan i säng istället. Det får bli en Nesser till - en som jag inte läst förut Svalan, katten, rosen, döden. God natt, vänner!

5 kommentarer:

Eva Holmquist sa...

Kul att höra att det finns någon mer än jag som inte gillar Leif GW Perssons deckare. Jag har läst en och läser aldrig någon mer. Livet är för kort för dåliga böcker :-)

Helena Dahlstrand sa...

Ja, jag tror inte att jag gör något nytt försök jag heller, Eva! :)

syster karin sa...

Jag tycker att du ska ge honom en andra chans. Jag tyckte att Linda var skittråkig men gillade t ex "Den döende detektiven". Bäckström är ett svin och det tror jag att förf verkligen vill förmedla. Bäckströms supersalami uppfattar jag som en oanvänd prinskorv, som inte duger till nåt. Tänk jag tror att Leif GW kanske rent av är feminist.Jag älskar Leif GW trots hans manér. Böckerna är inte alltid bra, men han är underbar i TV-rutan

Helena Dahlstrand sa...

Okey, Karin. Säger du det så ska han få en andra chans! Tror inte jag bryr mig om Linda men ska se om inte den Döende detektiven finns här någonstans ... :)

My Myself and I sa...

Jag har också läst den Den döende detektiven, helt ok bok men inte den bästa deckare jag läst. Finns säkert bättre böcker i pappas hylla. Krya på dig!

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen