fredag 27 april 2012

Utseendet spelar roll


Gästbloggsinlägg av författare Eva Holmquist
Utseendet spelar roll
(i alla fall för böcker… ;-) )


Eva Holmquist
Ibland hör jag kommentarer om att det inte spelar någon roll hur boken ser ut bara berättelsen är bra. Jag håller inte med om det. Utseendet spelar en stor roll och det är extremt viktigt hur inlagan ser ut. Anledningen att det är viktigt är läsbarheten.

Om jag läser en bok som innehåller väldigt mycket stavfel och grammatiska fel stoppas läsningen hela tiden upp. Det är svårt att verkligen sjunka ner i bokens värld då. Helst ska läsningen inte störas av texten. Berättelsen rullar på och jag behöver inte anstränga mig för att förstå. Nu är det inte lätt att få allt rätt. Även böcker från stora förlag innehåller ofta fel, men det är skillnad på om boken innehåller färre fel än du kan räkna på din ena hand eller om varje sida innehållet flera fel. Det är därför korrekturläsning är så viktigt. Med Kedjor känns bara när du rör dig korrekturläste jag själv fler gånger än vad jag kan räkna, men jag tog också hjälp av A, D och B som korrekturläste flera gånger. Det är nödvändigt om den bok du ger ut ska vara läsbar.


Evas nyutkomna bok.
Dessutom är det viktigt med utseendet på sidan. Frågor som val av typsnitt, storlek, marginaler etc är en yrkeskompetens som tar tid att lära sig. Det är inget du lär dig bara genom att du har ett verktyg där du kan göra layouten. Det här är inte mitt specialområde och om jag hade satt min bok hade resultatet i bästa fall sett amatörmässigt ut. I värsta fall hade det varit oläsbart. Eftersom jag ville att boken skulle se proffsig ut anlitade jag proffshjälp för layouten.

Så när det gäller människor spelar utseendet ingen roll, men för böcker är det viktigt. Anledningen att jag skriver är för att andra ska kunna läsa mina berättelser. Det kan de inte om boken inte är läsbar. Tycker du att utseendet spelar roll när du läser?

Eva Holmquist

Ps. Om du är nyfiken på min senaste bok Kedjor känns bara när du rör dig så hittar du den hos nätbokhandlarna. Du kan också läsa första kapitlet på http://www.provlas.se/kedjor-kanns-bara-nar-du-ror-dig/. Du hittar mig i vanliga fall på min blogg http://www.ettknytt.blogspot.com/






3 kommentarer:

Mångmamma sa...

Eva har helt rätt.
Jag stör mig enormt på illa korrekturlästa och satta böcker, läsbarheten är viktig!

Helena Dahlstrand sa...

Jag håller med Evorna! Förstörs läsflytet av allt för mycket fel och konstigheter så lägger jag ofta boken åt sidan även om det är en bra story! Vill man bli läst så är det värt att lägga lite tid och kraft på en bra layout ... :)

Anitha Östlund sa...

Lektör behövs helt klart, och utseendet lockar ofta folk att plocka upp just den boken. Det är ingenting att hymla om.
En tråkig utsida gör så att de potentiella läsarna dissar den tror jag.
I alla fall tänker jag så.
Apropå läsandet så stoppas jag inte upp av böcker som är dåligt skrivna. I min hjärna görs texten om och blir rätt.
Men jag stör mig naturligtvis på ordet hade sjuttioelva gånger, eller andra ord som aldrig byts ut.