söndag 1 april 2012

Kedjor känns bara när du rör dig


Idag är första dagen det går att recensera och förhandsbeställa Eva Holmquists bok Kedjor känns bara när du rör dig som har release den 15/4 på Evas eget, alldeles nystartade Ordspira Förlag. Grattis Eva!

Boken är en science fiction för ungdomar i övre tonåren och unga vuxna och är den första delen i en planerad serie om rymdskeppet Diligentia. "Som rådgivarens dotter har Lola alltid gjort vad alla förväntar sig. När hennes far bestämmer att hon ska gifta sig med skrivaren Tammas - trots att hon älskar Pellas - inser Lola att hon måste kämpa för det hon vill."

Någon regelrätt recension av boken törs jag inte ge mig på. Jag har själv varit alltför inblandad i bokens tillblivelse då jag gjort layouten och administrerat trycket. Berätta om den tänker jag däremot göra! :)

Det här är i grunden en klassisk kärlekshistoria: Flicka och pojke är kära men kan inte få varandra på grund att omgivningens förväntningar och krav. Ändå är inte kärlekshistorien det centrala i Evas berättelse. Det är snarare konsekvensen av den som driver berättelsen vidare. Samhället där det unga, förälskade paret Lola och Pellas lever, är isolerat sedan flera hundra år och innevånarnas roller och levnadsregler har stagnerat. Ingen ifrågasätter ledningen och de regler som råder tills Lola och Pellas börjar protestera. Till sin hjälp får de flera - både unga och gamla vänner - som även de vill få till en förändring. Det blir en spännande kamp för människors lika värde och grundläggande demokrati. Läs den!


Förhandsbeställ boken i Bokeributiken och få den rykande färsk från tryckeriet!

Inga kommentarer: