onsdag 4 april 2012

Dymmelonsdag

Enligt traditionen var det på dymmelonsdagen som påskfriden inleddes. Det var också den dag som var den farligaste på hela året eftersom alla häxor flög till Blåkulla. Man gjorde sitt bästa för att skydda sig mot trolldom. Från och med klockan 10 på dymmelonsdagen fick man inte utföra sysslor som orsakade ljud. Kyrkklockorna dämpades och att hugga ved var inte riktigt smart. Bortsett från att dymmeln (vad nu det var för ont) kunde sätta sig i benen, så kunde kreaturen bli sjuka om de gick på vedspånen. Efter klockan 12 idag fick man absolut inte utföra något som gick runt som t.ex. kavla bröd, spinna, nysta garn eller köra vagn. Gjorde man det så kunde taket blåsa av. Överhuvudtaget så var det bästa att se till att klara av alla sysslor inför påskfriden före lunch idag. Om man inte ville drabbas av olycka, vill säga! Och vem vill det? ;)

Nu är jag inte särskilt vidskeplig av mig. Inte heller har jag planerat någon Blåkullefärd i år. Jag tänker alltås inte alls slå knut på mig själv för att undvika trolldom. Det kommer garanterat att rulla både det ena och det andra här i helgen. Däremot så tror jag att det finns ett skäl till att alla dessa begränsningar fanns och upprätthölls med hjälp av skrämselpropaganda förr i tiden. Människan behöver nämligen få vila från arbete ibland! Så fram till lunch ska jag jobba med några viktiga "måsten" sedan blir det bara "vill" resten av påsken. Ska fixa här hemma, bada hundar, skriva lite på mitt eget manus, ge mig ut i solen och umgås med familjen. Vi ses nästa vecka!

Ha en riktigt fin påsk!