tisdag 20 mars 2012

Nu har jag bestämt mig ...

... och ska äntligen sluta tjata om baksidestext, omslag och titel på min bok. Omslag och titeln har mognat och känns bra. Och Joanna gav mig en alternativ idé till baksidestexten istället för att försöka presentera boken mer eller mindre stappligt. Det slog mig att jag har en scen i berättelsen som kan passa alldeles utmärkt som presentation av boken. Tack Joanna! :)

Så här får det bli. Kanske med några mindre förändringar, justeringar i layouten och stäckkod förstås innan boken skickas till tryck. Men i stort är jag faktiskt nöjd nu. Baksidestexten:


Lycklig är den som har en skyddsängel
vakande över sig - dag och natt

Sophia läser orden på kortet men förstår inte. Sedan Erik försvann från deras bröllopsfest har hon väntat på något som kan ge en förklaring till allt. Ett telefonsamtal eller ett avskedsbrev från honom. Eller i värsta fall ett kravbrev från någon som fört bort honom mot hans vilja. Med tanke på innehållet i det här paketet måste det finnas ett samband mellan avsändaren och Eriks försvinnande. Men paketet är adresserat till Kim. Vem har skickat detta till hennes sjuåriga dotter? Och varför?
   Med en känsla av overklighet ser hon ner på sin skakande hand där vigselringen glimmar ovant. Är alla hon älskar i fara? Hon fylls av en ny sorts beslutsamhet. Kim måste skyddas till varje pris!

Helena Dahlstrand har tidigare gett ut två självbiografier: Älskade ungar (2000) och Ska det vara så här? (2011). Barndomsarv är hennes debutroman.



Utdrag ur boken som ska tryckas som vykort:


8 kommentarer:

Pauline Wågström sa...

Kul och spännande! Fint omslag? Vem är tjejen på omslaget förresten? :)
// Polly

Joanna Björkqvist sa...

Åh, vad spännande att följa dig! Den här texten är oändligt mycket mer lockande!!!! Utan att vara lika otäck som den där jag läste igår med håret och saxen... Hu...

Om layouten gillar jag att du nu skriver H och D versalt! :)

Baksidestexten är lite ordrik, om jag ska säga något nytt, men bra, så du kan bara knipa lite! Små förslag till kortningar, om du vill, finns nedan. Jag kopierar och bara pillar lite. Gör som vanligt som du vill, men den här känns verkligen mycket mer lockande!!!

Sophia läser orden på kortet, men förstår inte. Sedan Erik försvann från deras bröllopsfest har hon väntat på något som kan ge en förklaring. Ett telefonsamtal eller ett avskedsbrev från honom. Eller i värsta fall ett kravbrev från någon som fört bort honom mot hans vilja. Med tanke på innehållet i paketet måste det finnas ett samband mellan avsändaren och Eriks försvinnande. Men paketet är adresserat till Kim. Vem har skickat det till hennes sjuåriga dotter? Och varför?
Med en känsla av overklighet ser hon ner på sin skakande hand där vigselringen glimmar ovant. Är alla hon älskar i fara? Hon fylls av en ny sorts beslutsamhet. Kim måste skyddas.

Som du ser tog jag bort små ord och bland annat det lite uttjatade "till varje pris". Sån är jag!

Jag tycker att baksidan vann enormt på denna förvandling! :)

Helena Dahlstrand sa...

Tack Polly! :) Har faktiskt inte fotat själv denna gång utan köpt rättigheterna att använda bilden från canstockphoto.se. Så jag vet faktiskt inte vem hon är - bara att hon hade det uttryck jag var ute efter.

Helena Dahlstrand sa...

Jag tycker att det är otroligt stimulerande att få lite respons och framför allt mothugg! Den här typen av jobb är annars oftast väääändigt ensamt. Jag visste att du skulle protestera mot "till varje pris", Joanna! :D

Texten är ett ordagrant utdrag ur berättelsen och det är möjligt att den vinner på att tightas till lite till. Ditt förslag ser bra ut. Men samtidigt är det ju så här jag skriver så vi får se hur mycket som ska skalas bort i denna sista bearbetning. När det gäller "till varje pris" så hittar jag helt enkelt inte något bra ersättningsuttryck och att bara skära bort det blir alldeles för torftigt, tycker jag. Här snackar vi Drivkraft med stort D som genomsyrar hela berättelsen. Priset Sophia riskerar att få betala ÄR högt men samtidigt är det hennes vilja att ta den risken som klarar henne igenom allt. Svårt att förklara mer utan att avslöja intrigen. Du får gärna läsa storyn när denna bearbetning är klar, om du vill!

Skönt att höra att du tycker att baksidestexten vann på ändringen. Är faktiskt ganska nöjd själv nu. Och väldigt glad över att du fick mig att fundera ett varv till! :)

Joanna Björkqvist sa...

Härligt att höra att du faktiskt blir lite glad av mina tyckanden! :) Oerhört mycket bättre nu, som sagt!

Jag är själv väldigt ordrik av mig, så jag förstår ditt dilemma. Vår gästprofessor på journalisthögskolan använde flitigt rödpennan när han läste mina texter. Rakare! Kortare! hojtade han glatt medan jag strök och suddade. Hans ord sitter i ännu, men jag kämpar ändå, för naturligt kommer det inte alltid. (Dessutom vill jag gärna i en parentes påpeka att jag inte alls tycker att texten på baksidan och inne i boken måste vara identisk!)

Jag förstår precis vad du menar med det där "till varje pris" (tänkte att du misstänkte vad jag skulle tycka!!!), men försök att byta ut det i alla fall. Kanske istället "Kim måste skyddas. Oavsett följderna." Eller kanske "Kim måste skyddas. Och det är hennes viktigaste uppgift." Eller "Kim måste skyddas. Trots att hon riskerar allt." Eller ta bort det första och gör om till typ "Fast hon vet vad hon riskerar måste Kim skyddas."

Den passiva formen av verbet, skyddas, kan också ändras. Som i "Hennes viktigaste uppgift är att skydda Kim." Eller "Oavsett följderna måste hon skydda Kim."

Här regnar det förslag som du ser! ;)

Kämpa på - jag tittar till dig igen och ser hur det går! :)

Helena Dahlstrand sa...

Förslagsregn är tacksamt, Joanna! Att ändra den passiva formen av verbet är ingen dum idé alls. Hmm ... Man fastnar så himla lätt i sina egna formuleringsgarn ... :)

Ska låta detta vila några veckor så kanske jag kan se på det med lite nya ögon sedan. Har ju en hel del bearbetning kvar att göra under tiden!

Joanna Björkqvist sa...

Ibland är det skönt med nya ögon - både från andra och från sig själv!

Ha en fin helg!

Helena Dahlstrand sa...

Ja, absolut!

Tack det samma! :)