lördag 17 mars 2012

Min roman är äntligen på G

Jobbar stenhårt med slutredigeringarna på min roman. Har nämligen bestämt mig för att ge ut den via Bokeri Förlag i höst före bokmässan. Spännande värre! Det blir min debut som romanförfattare ju ... :)

Boken har bytt titel (igen) och heter nu Barndomar. Håller på att skissa på omslag och baksidestext. Jag grubblar också över om jag ska presentera den som en spänningsroman eller inte. I slutbearbetningen gör jag ganska stora förändringar för att lägga större vikt vid den pykologiska utvecklingen än händelserna som utlöser utvecklingen. Om någon känner sig hågad att provläsa inom några veckor eller så skulle jag bli superglad!

Vill mycket gärna ha spontana reaktioner på baksidestext (bland det svåraste som finns att skriva!) och omslagsskissen:

Baksidestexten
Det är högsommar och årets värmebölja har lindat in Falun med omnejd i ett våtvarmt omslag. Sophia är lycklig när hon säger Ja till Erik i kyrkan. Äntligen verkar alla bitar i hennes liv falla på plats. Men i sommarvärmen väcks förträngda barndomsminnen till liv och för att vinna återupprättelse krävs att gamla synder återgäldas. När Erik försvinner spårlöst blir det starten på ett ihärdigt sökande efter sanningen. Sophia tänker inte ge sig förrän hon har svar på alla frågor!

Barndomar är Helena Dahlstrands debutroman. Hon har tidigare gett ut två självbiografier: Älskade ungar (2000) och Ska det vara så här? (2011). Läs mer på http://www.bokeri.se/

Ett par omslagsvarianter jag skissat på. OBS! De är ännu på idéstadiet:



9 kommentarer:

My Myself and I sa...

Läser gärna! Snyggt omslag, men kanske skulle barnet sett lite alvarligare ut? Gillar också baksidetexten, men tycker att du ska skriva ut titlarna på böckerna istälet för att hänvisa till www.

Helena Dahlstrand sa...

Tack Desirée! Omslaget känner jag på ännu. Skulle egentligen vilja ha det ljusa, lyckliga i kontrast till ett överhängande hot/mörker. Hmm ... Jo, det är kanske bättre att skriva ut titlarna!

Eva Holmquist sa...

Läser också gärna om du vill... :-) Gillar baksidestexten. Ta med titlarna, men hänvisa också till bokeri.se alt. Sätt webbadressen under loggan. Du borde ha med streckkoden på baksidan. Det underlättar hanteringen för t.ex. bokhandlare. Gillar omslaget.
Kram Eva

Helena Dahlstrand sa...

Tack Eva för din input! :)

Ja, sträckkoden ska in på baksidan men har den inte klar ännu. Ska antagligen trycka med hårt omslag så jag får nog skapa den på annat håll. Ja, jag får lägga till titlarna på självbiografierna också om både du och Desirée tycker att de fattas. Kanske är bättre att flytta länken till under loggan istället. Brukar ju göra så. Ska testa lite till.

Blir superglad om du vill läsa! Återkommer till dig när det är dags ... :) Kram / H

Anitha Östlund sa...

Gillar omslaget jättemycket, men färgerna är lite väl ljusa för en allvarlig bok.
Lycka till

Helena Dahlstrand sa...

Tack Anitha! Ja, jag har testat och förkastat hela men lediga helg. Men nu ska sista förslaget få ligga till sig lite så får vi se sen ... :)

Joanna Björkqvist sa...

Hej!

Hittade dig genom Desirée och vill gärna komma med lite synpunkter, fast du inte känner mig. Och jag inte känner dig... Du är självklart fri att göra som du vill med mina synpunkter, men jag skriver dem utifrån tre aspekter; dels som journalist, dels utifrån att ha arbetat som svensklärare i ett decennium och dels som bokköpare. Deleta om du vill, ta till dig det du vill, gör precis som du känner - jag känner bara att ju mer vi kan hjälpas åt desto bättre! :)

Bilden på omslaget är väldigt vacker, riktigt fin, måste jag säga. Hur den flyter över till baksidan är väldigt snyggt. Däremot tycker jag att den är för ljus och solig och glad för att passa till texten på baksidan. Hon ler lite väl mycket också kanske...?

Dessutom tycker jag att titeln är för kort och för oprecis. Om den ska locka nya läsare behövs det något som fångar. Barndomar...? Rena generella barndomar i allmänhet...? Det säger för lite, tycker jag. Magnus Utvik kritiserade förra veckan boken Dubbelexponering just för titel, att den inte sa något. Vad känner du själv? Ser ju att du bytt titel och undrar om du tycker att denna verkligen känns kanon...? En titel är ju lite som en rubrik i nyhetsvärlden och jag känner inte spontant att jag skulle läsa något med den titeln - det är mer som en överskrift inte en rubrik, som man ofta säger inom journalistiken, och det passar även här; mer som en överskrift än en titel...

När det gäller baksidestexten är jag känslig mot uttryck som jag hört många gånger förut. En del kallar det klyschor, men så långt behöver det inte gå innan jag tycker att det känns slitet och använt... Här kommer dem som jag redan läst många gånger förut och därför tycker känns upprepande och trista; "i ett våtvarmt omslag", "Äntligen verkar alla bitar i hennes liv falla på plats", "förträngda barndomsminnen", "vinna återupprättelse", "gamla synder återgäldas" (känns dessutom lite ålderdomligt....), "försvinner spårlöst", "sökande efter sanningen" och "svar på alla frågor".... Rätt många. När jag skriver så, håller du med mig? Känner du också igen formuleringarna från annat du läst...? Eller känner du att HÄR fick du verkligen till något lockande som känns spännande att läsa om...?

Nu är detta bara mina åsikter och vi är alla olika, men som bokköpare i massor av år och dessutom med i en bokcirkel sedan snart tio år, så diskuterar vi ofta vad det är som lockar när vi väljer bok och utifrån vad vi brukar prata om så kan jag säga att det faktiskt ligger något i det jag skriver... När vi väljer böcker (vi är 14 tjejer) så vill vi läsa något nytt och intressant som vi kan prata om. När jag läser din baksidestext upplever jag inte att det landar så hos mig... Och det betyder ju inte att boken i sig inte skulle tilltala mig! Det du skriver om den psykologiska biten ovan ÄR ju intressant, men jag ser det inte på baksidan...

Jag skriver bara detta för att jag gärna vill att din bok blir en stor succé och jag tror att vi kan hjälpa varandra mycket, om vi törs och vill... :) Fundera på detta om du vill och säg till mig att inte lägga mig i om du känner så! :)

Önskar dig en riktigt fin dag!
Joanna

Helena Dahlstrand sa...

Hahaha ... Snacka om att baksidestexten blir sågad jäms med fotknölarna! :)

Stort tack för dina synpunkter, Joanna! Det är oerhört värdefullt att få en så eftertänksam input! Konstruktiv kritik är alltid varmt välkommen. Ja, baksidestexter är bland det svåraste som finns. Den här ska uppenbarligen malas ett par varv till i kvarnen (oj klyscha igen) och då ska jag definitivt ha dina synpunkter i åtanke. Omslaget är faktiskt redan förkastat och jag har istället bestämt mig för detta: http://copyright-hd.blogspot.se/2012/03/beslutsangest.html Hmmm... Bestämt mig nästan säkert i alla fall. Har ju faktiskt lite tid på mig innan boken ska lämnas till tryck - Tack och lov!

Tack det samma! :D

Helena Dahlstrand sa...

Och titeln ... Nej, den är inte kanon! Oftast brukar en titel komma naturligt men inte när det gäller den här berättelsen. Den har som sagt var gått igenom en hel rad namn redan. Problemet är att detta är en intrigbaserad parallellhistoria i både nu- och dåtid som är både ljus och mörk, skrämmande och hoppfull = många kontraster och flera bottnar. Har svårt att hitta en titel som omfattar allt men ändå inte avslöjar för mycket! Just nu smakar jag på "Barndomsarv" men är inte riktigt övertygad om det namnet ännu heller. Tar mycket gärna emot tips!

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen