lördag 31 mars 2012

Ledig-lördags-lat?

Vaknade riktigt tidigt idag med tanken att jag skulle jobba med mitt eget romanmanus ett par timmar innan resten av världen (läs familjen) började lördagsleva. Gillar verkligen de här lugna timmarna, tidigt en helgmorgon då det bara är jag och mina tankar. Härligt!

Surfade runt lite planlöst medan jag drack mitt morgonkaffe och plötsligt tappade jag alldeles pusten. Stötte på en debatt om neuropsykiatrisk överdiagnostisering. Det är naturligtvis något som bör diskuteras. Särskilt sedan utredning/diagnos av npf hamnat på skolsjukvårdens bord. Det finns ett inbyggt problem i att det krävs en diagnos för att få extra stöd och hjälp i skolan. Att behoven av stöd och hjälp ökar efter som det idag finns mycket lite utrymme för avvikelser från det som anses "normalt". Att resurserna i skolan dragits in så mycket att de individuella lösningarna slutat existera om inte det finns en diagnos som gör att skolan enligt lag måste ta tag i problematiken. Kanske måste, vill säga. Det finns tusen sätt att kringgå detta för en resursmedveten skolledare. Vet att jag borde slänga mig in i debatten men orkar verkligen inte ... :(

För de som inte vet det så har jag en dotter med högfungerande autism och ADD. Hon är självklart inte sin diagnos men utan diagnos vete sjutton var vi varit idag. Med diagnos är det illa nog! Jag orkar inte ens börja förklara hur jag ser på det komplicerade förhållandet mellan behovet av diagnos/medicinering för att ha en chans att passa in i ett likriktat system och vad som kan bli konsekvensen om föräldrar/skola misslyckas. Jag är inte lat - bara så in i min djupaste själ trött. Just nu har vi en ganska bra period och jag behöver vila från striden. Just nu känns det som om jag sagt allt jag har att säga i vår bok Ska det vara så här? Just nu är jag glad för att boken sålt bra och nu finns på c:a 150 bibliotek runt om i Sverige. Vill du veta vad jag tycker - Läs den!


2 kommentarer:

Issa sa...

Eller så är den ingen som ens kommer på att man kanske skulle ha en diagnos för man är så himla snäll och trevlig.
Och så kan man försöka ta körkort, det är jätte individanpassat inom en liten fyrkant. Jag vill ha hjälp med teorin vill vill vill men jag har inte dyslexi så... En dag ska jag slåss för fler, hinner inte riktigt nu.

Helena Dahlstrand sa...

Ja, jag förstår vad du menar, Issa ... :(