måndag 12 mars 2012

Jag är en tjuv ...

... för jag stjäl nämligen tid från mig själv. Hur kan det gå till, kan man fråga sig. Jo, egentligen så har jag inte alls tid för mitt eget skrivande då det är en hel massa projekt på G i företaget. Men så ibland bestämmer jag mig för att ta ledigt. Alla människor måste väl vara lediga någon gång? Också jag - även om det inte är så ofta. Så i helgen tog jag faktiskt ledigt efter en hel rad arbetshelger. Och vad händer? Jo, jag hamnar framför datorn med ett manus precis som vanligt. Visserligen mitt eget manus och med något mindre dåligt samvete än om jag skulle gjort det under "arbetstid" men i alla fall: Snacka om att lura sig själv! :)



Mitt manus har varit vilande i nästan två år nu. Egentligen är det ganska färdigt men jag har inte varit riktigt nöjd. Har haft ett stort problem i att testläsare tycks sätta på sig "deckarglasögon" när de läser berättelsen -  vilket blir helt tokigt när det inte alls är en deckare utan snarare en roman, även om den är intrigbaserad. Tappade liksom gnistan både p.g.a. tidsbrist och idétorka. Men för en tid sedan så mognade en bearbetningsidé som jag nu börjat genomföra i helgen. Snacka om att hitta ny gnista för storyn! Har även bestämt mig för (tror jag?) att strunta i att skicka manuset till större förlag för att vänta evigheter på ev. besked och istället ge ut boken via vårt eget Bokeri Förlag. Förhoppningsvis redan i vår eller direkt i höst före bokmässan. Mer info om bokmanuset kommer inom kort. Kan dock avslöja (för er som kanske läst något utdrag tidigare) att titeln nu har ändrats för tredje gången:

- Bröllopsplaner hette berättelsen då första utkastet deltog i Bok-SM på Kapitel 1 för några år sedan.
- Efterspel har jag kallat den sedan eftersom titeln Bröllopsplaner tydligen gav många associationer till en romantisk mysrysare, vilket absolut inte stämmer. Har egentligen aldrig gillat titeln Efterspel så där jättemycket utan valde den mest för att den är mer neutral och associationsfri.
- Frusen ängel kommer den att heta från och med nu. Och det är slutgiltigt. Tror jag ... ;)

Plötsligt känns det superroligt och spännande att jobba vidare med manuset på stulna stunder!


6 kommentarer:

Anitha Östlund sa...

Heja, heja...
Det är klart att du ska skriva själv också. jag skulle inte klara att vara utan mina skriverier.
ha det gott
Kram

Helena Dahlstrand sa...

Ja, Anitha nu ska det bli högprio på tid för eget skrivande. Också ... :)
Det-samma-kram

Anonym sa...

Det var väl det jag tyckte att du skulle ta tag i den.Bra, fortsätt så! Jag köper den direkt den kommer ut!Lycka till! Kram

Anonym sa...

Underbart - ska bli roligt att läsa den i bokform :) /Desirée

Helena Dahlstrand sa...

Tack! :) Ja, nu är det full fart på skrivandet igen ...

Helena Dahlstrand sa...

Tack vännen! Ja, jag hoppas att jag hinner få fason på bearbetningarna före september. Det blir ganska omfattande förändringar märker jag nu när jag satt fart. Vill gärna ha provläsare om någon månad eller så. Vill du, Desirée? ;)