söndag 1 januari 2012

Detta är den första dagen ...

... av 2012 och resten av mitt liv.  En kliché men icke desto mindre sant. Det nya året ligger som ett oskrivet blad framför mig. Om jag finge önska så skulle bladet fyllas med små, små ord. Ord som inte tar så mycket plats men betyder massor:


Tid

Kärlek

Harmoni och hälsa

Sång och musik ♪♫♪♫


På något vis så hänger faktiskt alla mina önskningar ihop med det första ordet på min önskelista TID. Tid att arbeta, tid för kärlek, tid att ta hand om sig själv, tid att skriva och tid att låta musiken ta plats. 2011 har präglats av ständig tidsbrist. Jag vet inte hur många gånger jag önskat att dygnet hade dubbelt så många timmar. Älskar ju mitt arbete och vill så mycket! Men jag älskar min familj också och misshandlar alltför ofta min kropp med alltför långa arbetspass framför datorn. Kanske beror tidsbristen på att jag är den ständiga tidsoptimisten och att det då behövs väldigt lite för att tidsplanen ska gå åt fanders. Med tanke på allt som hände föregående år så är det kanske inte så konstigt att tiden inte riktigt räckt till. Mitt enda nyårslöfte inför 2012 är att försöka få bättre balans mellan arbete och fritid i mitt liv. Det är lättare sagt än gjort när man är egen företagare! Men jag ska verkligen försöka göra mitt bästa ... :)


Årskrönika 2011

Januari: Börjar att skriva och regissera storföreställningen "Ja, må hon leva" med teatergruppen ETIKetterna, ett arbete som kommer att kräva i genomsnitt ett par hela arbetsdagar/veckan ända fram till premiären i april. Månadstävlingarna i Nutidsnovelltävlingen (som startade i september -10) pågår för fullt under hela vårterminen.

Februari: Startar upp distanskursen "Skrivhantverksskolan" som sedan pågår under hela våren. Parallellt med storföreställning regisserar jag ETIKetternas nystartade IFO-grupp inför deras premiärföreställning som är planerad till i maj men som faktiskt sedan skjuts upp till hösten p.g.a. att en av medlemmarna i teatergruppen blev sjukskriven.

Mars: Kör två skrivarkurser på plats i Jönköping, en för romanförfattare och en för dramatiker. Bearbetar böcker inför vårboksläppet.

April: Premiär på ETIKetternas storföreställning "Ja, må hon leva". Avslutar alla vårens skrivarkurser, både de på plats och de på distans. Sliter som en liten blå för att få alla böcker färdiga, inklusive vår egen som ändras och skrivs till/dras ifrån ända in i det sista.

Maj: Final i Nutidsnovellen. Peter opereras för sitt diskbråck. Duo Dito Bokscen i Jönköpings kulturhus där vi under festliga former släpper tre nya böcker: Refuserad av Desirée Fredlund, Istället för ensam av Teresa Jörgensen och vår egen Ska det vara så här? . Alla våra författare är på plats för att presentera sina böcker, även Kristina Grahn som författat ...i dina spår... som vi gav ut på Duo Dito Förlag hösten 2010. Stort tack till alla våra fantastiska författare!

Peter är ju nyopererad vid tiden för Bokscenen så min son Stefan får hjälpa till att kompa mig på gitarr. Hasse Frendin är med på munspel - Tack Hasse! Ett gäng skådespelarvänner är bussiga att ställa upp och spela ett par scener ur vår bok Ska det vara så här? - Tack Anna Holmgren Ramstedt, Yvonne Liv och Caroline Simar! Tävlingsledare Anders Textorius är även han på Bokscenen i Jönköping för att kora vinnaren i Nutidsnovellen Lotta Kaljo. Jätteroligt tävlingsinitivativ Anders och varmt tack för ett stimulerande samarbete under året som gått! Jag ser fram emot att sätta alla våra planer för 2012 i verket ... :) Se filmklipp från Bokscenen på YouTube!

Juni: Peters dotter Anna tar studenten och blir sedan sambo med sin Jocke nere i Kungsbacka. (Shit vad snabbt de blir stora våra kidz!) Peter spelar ju med bluesbandet Allan Beddo Band men för Duo Dito rocktrubadurerna finns inte mycket tid över. Peter och jag spelar i alla fall en vända i hembygdsparken (lite för orepade) och på några bröllop (lite mer förberedda) under sommaren/hösten. Lite synd att musiken får komma i sista hand för den ger så mycket energi och glädje. Hoppas det blir lite mer tid för sånt nästa år!

Juli: Jag får en (som vanligt) lite halvgalen idé som inte vill släppa taget på några villkors vis och tvingar mig göra något åt den. Bygger därför upp vår webbutik Bokeri.se i stället för att ta semester. Parallet jobbar jag med ett par manusutvecklingar och påbörjar boksättningen av "My" av Desirée Fredlund. Planen är att den ska vara utgiven till Bokmässan. Hmm, det blir inte alltid som man tänkt sig ...


Augsti: Försöker att sprida Bokeri-visionen och vi öppnar sedan sajten den 15/8. Natten till min födelsedag (den 16/8) får jag väldigt ont i magen. Försöker bortse från detta eftersom jag (enligt planen) ska åka med min far till Västervik på semester en vecka men tvingas uppsöka läkare när febern närmar sig 40 grader efter ett par dygn. Blir omedelbart opererad för blintarmsinflammation och i och med att jag väntat lite för länge så får jag naturligtvis betala med komplikationer. Det blev ingen semestervecka vid havet utan en akut inläggning på sjukhus i stället.

September: Är i mycket dålig form med läckande sårvätska, urinvägsinfektion, feber, yrsel och alldeles för högt blodtryck. Usch och fy! Tvingas skjuta upp alla höstböcker och går på riktigt låg växel. Kör dock igång distanskurserna och försöker att vidareutveckla Bokeri.se mellan vilopauserna. (Har aldrig sett så mycket eftermiddags-tv som under denna månad, kan tilläggas.) Årets Bokmässa får Peter och Desirée åka till utan mig och My.


Oktober: Genrep och premiär på ETIKetternas föreställning "Du och jag". Jag går endast på halvfart ännu och Peter har precis börjat jobba heltid efter ryggoperationen. Min dotter Sanna flyttar till en egen lägenhet i byhålan och trivs toppenbra från första stund. Jag försöker att få två olika tryckfiler av Desirée Fredlunds My färdiga för utgivning före jul. Och jobbar förstås med distanskurserna och första numret av vår e-tidning Bokerinytt som ser dagens ljus i mitten av månaden. Stort tack till alla underbara redaktionsmedlemmar!

November: Peter och jag firar 5 årig bröllopsdag. Snacka om att tiden går fort!? Under allhelgona får vi tillökning i familjen i form av tre stycken små underbara portisvalpar. Mycket jobb, lite sömn men SÅ mysigt!!! Duo Dito förlag släpper antologin Nutidsnovellen av Anders Textorius och vinnarna i föregående läsårs tävling. Visserligen ett par månader senare än planerat men väl värd att vänta på. Den är fylld av starka noveller av mycket skickliga författare - Läs den! Allt fler små förlag, independentförfattare och duktiga människor som erbjuder bokrelaterade tjänster söker sig till Bokeri.se. Stort tack till er alla som tror på vår idé! 2012 är året när vi tillsammans kommer att sätta underground-litteraturen på Sveriges bokbranchkarta!

December: Release av Desirée Fredlunds roman My x 2; en exklusiv första utgåva (med hård pärm) på 200 ex som ska tryckas på Isabergs förlags tryckeri. Bokeri Förlags första bok och den ska Desirée ge bort som gåva. Andra upplagan går ut till försäljning som PoD via hennes nystartade Giggi Hill förlag och finns att köpa i Bokeributiken. Valptiken Mirakel flyttade till Vetlanda på annandag jul och Bobo bus Bonus flyttar till Norge efter nyår. Lilla portistjejen Triumf ska bo kvar i vår flock, som därmed utökas till fyra portugisiska vattenhundar. Fast Geisha kommer mest att bo hos Sanna nu efter valpningen.

På årets allra sista dag släpper vi (Duo Dito förlag) den sjätte boken sedan starten i mars 2010: Född människa, en inspirationsbok av Annika Filipsson och Karin Wahlöö de Soto som varit med och startat upp verksamheten. Snacka om en bra avslutning på året! Nyårsafton tillbringade jag och Peter i lugn och ro med god mat och några glas vin. Vid 22.30 var jag slut och somnade gott, trots alla fyrverkerier och smällar utanför. Tack älskade Peter för att du står ut med mig! Och tack till alla våra kidz som har tålamod med mig, trots att jag jobbar alldeles för mycket och sällan har tid att umgås ... ♥ ♥ ♥

2012 är det redan mycket spännande på gång. Den 3/2 firar ETIKetterna sitt 10-års jubileum och boksläppet med en teaterföreställning och andra festligheter. Flera nya, intressanta böcker kommer ut på Duo Dito förlag under våren/hösten och ett par uppdragsprojekt är redan nu planerade via Bokeri förlag. Vårt till-/ombygge av huset kommer snart göra det möjligt att föra författarcoachningen in på nya banor. Spännande! Men störst av allt är nog ändå att vår Anna och hennes Jocke planerar bröllop. GRATTS!!!

God fortsättning på det nya året alla vänner!

Inga kommentarer:

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen