fredag 11 november 2011

Jantelagen

Jantelagen (norska och danska: Janteloven) är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår (1933). Aksel Sandemose skrev på norska (bokmål), men växte upp i danska Nykøbing Mors, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen". Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas till kulturen på många platser i Skandinavien. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen.

1.Du skall inte tro att du är något.
2.Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3.Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4.Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5.Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6.Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7.Du skall inte tro att du duger till något.
8.Du skall inte skratta åt oss.
9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

 (Källa Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen)


Vem är jag att tro att någon skulle vara intresserad av att läsa vad jag skriver? Eller att någon skulle vilja ödsla tid på att lyssna till vad jag har att berätta? Varför skriva en blogg som nästan bara handlar om vad jag tycker, tänker och gör?  Hur intressant är det på en skala egentligen? Och det där med att skriva inte bara en - utan två - självbiografier; Det måste väl ändå vara den ultimata egotrippen? Va!?

Ja, jag vet att det finns många som tycker att jag tar för mycket plats. Tar mig ton ibland och inbillar mig att jag och mina kreativa projekt skulle kunna vara intressanta på något sätt. Jag ber om ursäkt för det - Jag skriver ju mest för min egen skull och har inte för avsikt att reta upp någon. Att jag sjunger är mest för att det gör mig glad ... Och mitt lilla hörn av cyber är det inte besökstvång. Det finns många andra, mycket mer intressanta bloggar att besöka i stället! Och när det gäller mina böcker så är de faktiskt varken särskilt stora eller långa ... Och faktiskt bara liiite viktiga.

Jag är (törs jag verkligen säga det?) riktigt bra på tre saker:

1. Att be om ursäkt för det mesta. (Förlåt att jag säger att jag är bra på detta!)
2. Att se mig själv som högst medioker eller t.o.m. ovärdig och otillräcklig i de flesta lägen.
3. Att se allt jag borde/kunde ha gjort istället för att vara stolt och glad över det jag faktiskt åstadkommit.

Bara att konstatera att Jantelagen sitter djupt rotad i min själv - fast jag verkligen inte vill det! Hur gör man sig fri från Jante? Efter 47 år så kämpar jag fortfarande men det är en kamp jag inte tänker ge upp:

Heja mig!!!
Och heja dig som också kämpar!







Inga kommentarer:

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen