måndag 24 oktober 2011

Guldkorn i vardagen ...

Jag vägrar att låta mig stressas! Det är nämligen inte alls bra för mitt blodtryck som ändå är alldeles för högt fortfarande. Därför har jag bestämt mig för att räkna allt jag faktiskt får gjort - istället för se allt jag ligger efter med pga. två månaders sjukstrul. För att inte tala om att räkna in allt annat som är positivt i mitt liv. Och visst finns det en hel del guldkorn att ta vara på:
  • Idag har vi äntligen skickat in Desirée Fredlunds roman My för provtryck. Jippie!!!
  • Distanskursen Skrivhantverskolan börjar lida mot sitt slut. Eleverna ska nu börja jobba med sina slutprojekt. Tycker det är så roligt att se hur många av dem utvecklas något oerhört under de här veckorna vi kör kursen. Det ska bli riktigt spännande att se vad de åstadkommer!
  • Jag har fått ett mail som verkligen värmde mitt hjärta från en mamma som läst vår bok Ska det vara så här?.
  • Jag har fått ett annat mail som också gjorde mig riktigt glad och hoppfull men som jag inte kan berätta mer om riktigt ännu. Och sist men inte minst:
  • Vi har valpar på gång här vilken dag som helst. Man kan känna hur valparna sparkar i magen på Geisha. Livets under! Myyyyysigt ... :)
Det är inte så lätt att tänka positivt alla dagar men det gäller att sätta saker och ting i sitt rätta perspektiv. För att citera vår författare Stefan Nikander: "Vad är det som får vissa att se ett glas som halvfullt, där andra ser det som halvtomt? Livet är val vi gör, vissa bara väljer att se något som positivt i det som andra väljer att se något negativt. Där en person väljer att se en hopplös situation, ser en annan en välkommen utmaning." Min utmaning är att hitta balans mellan arbete och fritid. Att försöka vara effektiv utan att för den skull stressa. Att tillåta mig att vila och bara njuta av livet ibland ...

Om Stefan kunde - så kan ta' me' fan jag! 

Stefan har skrivit boken I huvudet på en kämpe som varit planerad för utgivning på Duo Dito förlag ett tag nu men tvingats skjutas upp på grund av hans stora operation i våras. För honom var alltid glaset halvfullt. Träning och hälsa en passion. Han var en av få auktoriserade instruktörer i den legendarsiske Bruce Lee's kampsport och den österländska filosofin bakom kampsporten var hans ledstjärna. Han var oerhört duktig i sin sport men hans livs stora utmaning var en hjärntumör som han lyckades bekämpa med all sin passion och kämparglöd första gången. När den började växa igen förra året i november (efter sex år) så började hans kamp om. Men Stefan var beredd och jag är alldeles säker på att han kämpade ända in i det sista. Denna gång vann tyvärr hans fiende och på torsdag hålls hans minnesstund och begravning. Jag hann aldrig träffa Stefan men kommer aldrig att glömma det intryck han gjort på mig genom sin text, sin varma personlighet och sitt positiva tänkande. Mina tankar är med hans familj som drabbats av en ofattbar förlust. Jag lovar att jag ska göra mitt bästa för att varsamt bearbeta manuset så att det är klart för utgivning inom kort. Du lever vidare i våra minnen, Stefan!

Inga kommentarer: