torsdag 19 november 2009

Föreläsning

Häromdagen var jag tillsammans med mina kreativt-skrivande-elever på en föreläsning av författaren Peter Gissy. Det var riktigt inspirerande att höra en etablerad författare prata om sitt arbete. Gissy har en imponerande produktion bakom sig och är upphovsman till flera av bibliotekets mest utlånade böcker. Han skriver både kriminalromaner för vuxna ochh barndeckare. Mest känd är han för sin barndeckarserie om Jill och Jonatan. Bland vuxenböckerna hittar vi bl.a. de fyra färgdeckarna om Kent Mortland: Röd Död (1996), Vit Sorg (1997), Blå åtrå (1998) och Svart Hämnd (2000). Efter fyra böcker med samma huvudperson blev Gissy ganska trött och valde att skriva några andra böcker emellan. Men för Mortland fantasterna kan jag avslöja att författaren för närvarande är i full färd med att skriva en uppföljare som är planeras vara färdig till våren 2010.

Jag har ännu inte läst något av Gissy men gissa om jag blev sugen! Så snart jag inte skriver så intensivt själv så ska jag personligen höja hans utlåningsstatistik på biblioteket till nya höjder... :)

Läs mer om Peter Gissy på: http://www.mortland.nu

Inga kommentarer: