torsdag 20 augusti 2009

Vägskäl

Vägskäl måste innebära att man har ett skäl att stanna upp innan man väljer sin fortsatta väg? Ett skäl att tänka över vad man egentligen vill. Vad som faktiskt är viktigt i livet och vart man skulle vilja nå. Eller? Det är i alla fall vad det borde betyda!

Vägskäl är positiva. De ger valmöjlighet. Men vad gör man när man när man är fast i en återvändsgränd? Då alla vägar är blockerade - utom just den väg du kom. Att gå tillbaka är inte möjligt. Hur kommer man då vidare? När man måste hoppa för att nå upp till muren i återvändsgränden. Högt! För att ens kunna se ljuset bortom muren. För att ha en liten chans att lyckas komma över och vidare. Hoppet kräver enorm kraft och styrka. Hur hittar man den i återvändsgrändens mörker?



Sista Striden

Vem är Du som fått mig att fly
in i denna sista återvändsgränd
Är Du min älskare eller våldtäktsman?

Trots att Du begär total kapitulation
kan jag inte sänka mina vapen ännu
Jag tänker inte blotta strupen

Så dra Ditt svärd och kom mig till mötes
I grändens mörka dunkel avgörs striden
Envist kommer jag stå emot så länge jag kan

Trots att jag inte vill be Dig om något
vädjar jag om denna enda ynnest;
Visa mig Ditt rätta ansikte

(Ur diktsamlingen Skymningsland)

Inga kommentarer:

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen