söndag 5 april 2009

Små barn – små bekymmer…

…det sa alltid min pappa när mina barn var små. Jag höll inte med honom alls. Tyckte till och med att det var rätt nedlåtande med tanke på vilken situation vi hade i vår familj under barnens förskoleår. Jag har tre barn med två år mellan varje. Flicka nr två har i grunden en förlossningsskada och utvecklades inte som andra barn. Yngste sonen drabbades av svår astma/allergi och ett immunförsvar som under flera års tid verkade vara nästan obefintligt under dessa år. De nätter man fick sova mer än tre timmar var lätträknade. Och dagarna var fyllda av läkarbesök, medicineringar och utredningar. Jag fick till och med lov att säga upp mig från mitt jobb (som jag älskade) för att kunna vara hemma på heltid med barnen (som jag också älskade, förstås) eftersom det inte alls fungerade med dagis. Suck!

När vår flicka nummer två var åtta år fick vi äntligen en diagnos. På den tiden kallade de det för DAMP med underaktivitet och autistiska drag. Hon fick börja medicinera med centralstimulerande och det fungerade mycket bättre för henne i vardagssituationen. Vid det laget började vi också få bättre koll på sonens allergier och hittade äntligen lite jämvikt i livet. Det var den våren, för snart tio år sedan, som jag började skriva min självbiografi ”Älskade ungar”. Den är skriven utifrån några av mina låtar jag gjorde under de här åren.

Då jag skrev boken hade jag en stark tro på att allt skulle ordna sig. När nu vi äntligen visste vad problemen berodde på skulle vi kunna förebygga problemen. Till att börja med skrev jag bara för min egen skull. Först när jag var färdig så kom tanken på att det kanske skulle vara värt att försöka få manuset publicerat. Mest med tanke på andra föräldrar i samma situation. Döm om min förvåning när jag lyckades placera manuset och cd-skivan vid första försöket!

Innan min bok ens hunnit ut, ungefär sex månader efter dotterns diagnos och medicineringsstart, rasar hon ner i en riktigt djup depression. Min nio år gamla dotter vill bara dö. Plötsligt fungerar inget. Inte skolan, inte ätandet eller drickandet eller sovandet eller… Listan kan göras lång. Och jag som trodde att allt var över. I stället var det en ny fas som började med återkommande perioder av depression, tvångstankar och panik/ångest.

Ett par månader in i hennes depression ska jag ut på turné för att marknadsföra min bok. Jag hann göra ett stort framträdande i Kalmar - sedan rasade jag. Vaknade med karusellyrsel och domningar i vänstra sidan av kroppen. Efter mycket utredningar så visade det sig att jag hade fått en nerv i kläm i nacken som jag haft mycket problem med sedan dess. Med facit i hand så tror jag även att det var en form av utbränning. Konsekvenserna av min sjukdom blev stora. Det kostade mig bla mitt äktenskap med barnens pappa.

I dag är min son 16 år, har fortfarande allergi men mår oftast ganska bra. Min äldsta dotter har flyttat hemifrån och studerar på annan ort. Min mellandotter har fått en ny diagnos. I dag kallar de det högfungerande autism och ADD. Hon har fortfarande återkommande perioder av djup depression. Men har utvecklats enormt trots sitt funktionshinder. Hon är väldigt intelligent och supermusikalisk. Skolåren har varit ett rent helvete. Just nu står hon utan en vettig lösning. Nu för tiden är jag lite mer benägen att hålla med min pappa. Eller åtminstone tänja lite mer på begreppen: Små barn – mindre bekymmer…

Vill du läsa mer om neurospykiatriska funktionshinder som högfungerande autism, Asperger, ADHD, ADD, AS? I så fall kan jag rekommendera en personlig berättelse om hur det kan vara att leva med NPF:

Min SOLSTRÅLE av Marina ISABELL http://www.kapitel1.se/forum/thread/9674

Inga kommentarer:

Etiketter

2014 (1) 2015 (1) 50-årsfest (1) Allan Beddo Band. Jönköping (3) barn (7) benfraktur (5) bloggstafett (1) BOK SM (4) Bokeri Förlag (4) bokeri.se (18) Bokeriassistans (8) bokeributiken (3) Bokerinytt (5) Bokmässan (4) Bokprat (4) bokproduktion (3) bröllopsdag (1) böcker (5) Cattis Frendin (1) copyright HD (38) dans (1) deadline (2) Debatt (7) dikter (8) Disa och Yrsa (2) drömmar (1) Duo Dito Förlag (32) Duo Dito trubadurerna (4) duodito.se (6) Dåtidsnovellen (4) e-bok (1) e-böcker (6) egen utgivning (1) familjen (7) Fantasy (1) filmmanus (1) filmprojekt (2) finalister (2) foto (1) framtiden (6) Framtidsnovellen (10) Funderingar (8) födelsedag (4) författarpresentation (1) Gästbloggare (1) Here I am (1) hundvakt (1) husbygget (5) höst (1) inspiration (2) Jobb (28) jobb. Bokeri (2) jul (3) julklappar (2) Julklappstips (1) Kul (16) Kulturhuset (1) kärlek (5) köksrenovering (4) layout (8) LCHF (9) magisk realism (1) Manusassistans (3) manusstopp (1) midsommar (1) minnen (1) missbruk (2) musik (10) målande (1) nordisk mytologi (1) noveller (2) novelltävling (12) NPF (9) Nutidsnovellen (4) Nytt år (2) paus (1) personligt (107) planer (2) rea (1) recension (2) release (8) semester (3) självmordsförsök (1) Skatteverket (coverband) (1) skrivande (22) Skrivarkurser (14) skrivartävling (7) studier (2) tant (1) Tant de Lux (2) trilogi (1) unga vuxna (1) Utlottning (2) valpar (12) Välkommen (1) vänskap (3) webbdesign (2) webbsidor (2) årskrönika (3) Älskade ungar (2)

Leta i den här bloggen